Vill än en gång propagera för att dammsuga division 1 rejält. Att ha det som en filosofi att värva billigt och få spelare att blomma ut i den rödblå tröjan. Självklart är väl detta redan en outtalad strategi som alla klubbar har, men jag skulle vilka se en intensifiering.
Vi får inte glömma bort vart vi hittade: Fritiof Björkén (Lunds BK), Simon Strand (Assyriska FF), Mattias Pavic (Oskarshamns AIK), Robin Östlind (Oskarshamns AIK), Jonathan Levi (BoIS). Alla har varit tongivande spelare i Öster senaste åren och är bara färska exempel där Öster gjort det bra. Självfallet behöver man ett eller flera mer meriterade nyförvärv på pappret, men ibland bör man verkligen fundera över om man ska välja det mer osäkra kortet framför det mer säkra.
Andra som spelat i div 1, så sent som ifjol. Numer viktiga pjäser för sina lag:
- Christian Kouakou. Värvades av Brage från Nyköping i somras, gjort 2 mål på 3 matcher.
- Edin Hamidovic. Värvades från Husqvarna till GAIS, gjort 8 mål 2 och 2 assist på 20 matcher,
- Mamudo Moro. Värvades från Mjällby till Helsingborg, gjort 7 mål och 1 assist på 18 matcher.
- Albert Ejupi. Värvades från Kristianstad till Varberg, gjort 5 mål och 1 assist på 18 matcher
- Nahom Girmai Netabay. Värvades även han från Kristianstad till Varberg, gjort 6 mål och 2 assist på 19 matcher.
Alexis Bakka, känner ni igen namnet? Han spelar numer i Umeå FC och har utgående kontrakt. Bör definitivt vara intressant för Superettanlag. Om det är den anfallare Öster söker låter jag emellertid vara osagt, men däremot är jag helt övertygad om att det finns de där guldkornen i ettan.
Ja, det var bara detta jag fick feeling att skriva denna onsdagskväll. Krossa Falkenbäääg.