Jag rannsakar mig själv lite om turerna med Lyngby egentligen hör till den här tråden, men då det inte händer så mycket annat i Silly Season just nu och deras överlevnad påverkar Öster i allra högsta grad så... vafan.
Håller med Jores ovan om att konkurs just nu kan vara ganska långt borta. I en artikel från i fredags (källa: https://www.bt.dk/superligaen/lyngby-taet-paa-overlevelse-efter-doedsdans-vi-har-to-tilbud-paa-haanden ) så lär vi oss följande:
- Det finns två konkreta "seriösa" köpare som vill lägga ett bud på Lyngby
- Ett aktuellt bud på minst 10 milj DKK finns
- Det krävs åtminstone 7 milj DKK in direkt för att kunna driva verksamheten vidare
- Brighton(!) ville så sent som i somras köpa Lyngby för 75 milj DKK (men det var då...)
- Anledningen till konkurshotet är som tidigare sagts Hellerup Finans dåliga ekonomi, men även andra sponsorer har dragit öronen åt sig, minskat sitt stöd och därmed gjort situationen än allvarligare
Om konkurshotet avvärjs och klubben lever vidare så kommer Öster att få sina pengar till sist, men det kan såklart bli tal om nån avbetalningsplan eller liknande (som Jores säger). Går klubben i konkurs så får ju konkursförvaltaren försöka göra vad den kan för att få in pengar och då kan det nog i mångt och mycket vara smartast att upplösa alla kontrakt för att bli av med pengaflödet ut. Någon spelare kanske kan säljas till vrakpris. Men i det fallet är det mycket mer osäkert om Öster någonsin får sina pengar (och isåfall hur mycket). Lärdom för Öster i framtiden: En mer grundlig analys av en klubbs ekonomi innan man säljer något till den.
I övrigt får "formand Torben Jensen" en rätt elak (men högst relevant) fråga i artikeln.
"Lad mig lige remse op. I har tjent 15 millioner kroner i sommer på de to transferhandler med Jens Odgaard og Jesper Hansen. Plus I landede på en meget overraskende tredjeplads i Superligaen og fik dermed uventet høje tv- og entréindtægter. Altså, hvordan søren kan I ikke finde ud af drive en lille superligaklub som Lyngby?"
Det kan man sannerligen undra. Hvordan sören.