Så här tänker jag:
1. Concha har i någon intervju sagt (typ) att han hellre äter bajs än går till HIF. Han förstår förstås vad rivalitet mellan klubbar innebär. Jag har också sett honom skriva Kr i ett inlägg (alltså utan att skriva ut ordet), av respekt för Östersupportern i allmänhet.
2. Jag gissar att Järdler satt full fart, ställt krav – och att Crona vikit ner sig. Bara en gissning, men en hel del tyder på att det stämmer. Varför skulle en startspelare vilja lämna en klubb under pågående kontrakt och ta med sig den egna lönekostnaden, och varför skulle klubben gå med på det om det inte förelåg en samsyn i att 1) han håller inte i det nya systemet / han vill inte vara en del av det nya systemet? Som jag ser det går en spelare vi inte vill ha till en klubb vi gör åttor runt den här säsongen.
3. När nu Crona vek ner sig, vad ska sportchefen göra då? Det är redan i mitten av januari. Vi behöver en bättre lösning och vi behöver den nu! Han hittar det han ska, han hittar pusselbiten som gör oss till uppflyttningskandidat (som ersättning för han som inte höll). Nackdel: den spelaren är bara på lån och från klubben vars namn inte bör skrivas ut. Väg nu för- och nackdelar, låneavtalets formulering etc mot varandra. Vi har sannolikt på extremt kort varsel spetsat laget ytterligare. Vi har blivit av med ett mentalt sänke. Och vi har utsatt oss för risken för salmonella. Som jag ser det är det 2–1 till Öster och Concha / Järdler.
4. Lyckligt slut på historien? Ingen vet. Men om vi går upp, Hönshuset trillar ner – och Calle gjort succé i Öster. Då är det åtti–tjuge på att han är vår på riktigt nästa år.
Jag säger: Älska Calle. Ät aldrig kyckling. Och haja att Concha / Järdler vet vad de gjort. Det kan vara rätt eller fel, vi får se. Som alltid är världen inte svart eller vit, utan fifty shades of grey.