@ubie67 sa:
....klart att både kreativa spelare likt Levi (saknar honom än!) är av grymt att ha i ett lag men det är ju även isåfall likväl defensiva sheriff-spelare, ju alltid en balans hur man nu formerar sitt lag. Men att påstå att en typ av spelare i en specifik lagdel alltid är av största vikt saknas evidens för o inget direkt bara jag talar för som A-lagstränare lite längre upp i spelsystemen. Mkt handlar ju mer om rätt balans, filosofi o gemenskap i hela truppen i lagsporter som många ggr mer är avgörande, även om ju vissa som Maradona, Messi mm givetvis många ggr kan avgöra själv.
Alla har vi ju olika syn på detta o helt ok, hade dock varit intressant att ställa denna till Järdler!
Givetvis handlar det om att hitta en balans för helheten och att se till varje elftedels roll i det spel man vill uppnå. Min erfarenhet är att om du går tillbaka tio år skulle många säga som Sigge, även tränare på hög nivå. Just nu är trenden i hur man pratar om det annorlunda. Som jag ser det kommer man dock inte ifrån att den centrala mittfältare som regel är mycket involverad i spelet, ofta har mycket tid vid boll, och fattar många viktiga beslut, oavsett om det är en Persson eller Levi. Givetvis går det inte att bygga evidens kring alltid på det sättet du antyder, inte för din tes heller ovänt.
Jag bygger tex gärna mitt spel på ett sådant sätt att yb/ym är viktiga aktörer offensivt, men är fullt medveten om att skulle jag tvingas välja skulle jag nog prioritera ett starkare kort central på mitten än på vänsterbacken. Den logiken skulle jag i någon mån kunna mig tycka se om man tittar på transferpriser internationellt också, även om man skulle kunna tycka se en tendens till utjämning, utan att tittat i djupet på det.