@Peter Hansen sa:
Robin har ju gjort så här hela karriären. Många minns utrusningen i kvalet mot Jönköping redan 2008 och man stod väl och svor över ett svagt ingripande i den klassiska matchen i Limhamn 2009 där LB07 gjorde 1-0 men där Moberg räddade Robin och hela föreningen genom sin kvittering. Robin hade sedan ofta problem med dubbelseende efter flera huvudskador, till exempel från 2009-säsongen då just Sobo bytte av honom i matchslutet på Kristianstads IP.
Själv såg jag honom flera gånger i HBK-tröjan där publiken undrade vad de fått dit i Allsvenskan 2010. Jag stod och smålog - inte alls förvånad.
Nedan kommer ett utklipp ur en artikel efter HBK-Elfsborg (1-3) som jag såg på plats och som kan exemplifiera hur det kunde se ut:
”Den som säkerligen sover allra sämst i natt är målvakten Robin Malmkvist. Mardrömsscenariot var ett faktum redan efter åtta minuters spel. Då hade han hunnit med två tavlor, blivit skadad i samband med den andra och utbytt. Elfsborg ledde med 2-0 och Örjans vall var närmast i chocktillstånd.
– Självklart är det jobbiga mål att få emot sig när de kommer så tidigt, suckar HBK-tränaren Lasse Jacobsson.
Elfsborg gjorde 1-0 efter tre minuter när Denni Avdic nickade in en hörna. Robin Malmkvist motade först bollen, men råkade sedan själv slå in den i mål på den blöta underlaget. Drygt fyra minuter senare var det dags igen. Stefan Ishizaki kände sig pressad och dundrade iväg bollen mot HBK-målet från egen (!) planhalva. Robin Malmkvist stod långt ut och missbedömde studsen fullständigt. Bollen gick över honom och in i mål. Som om tavlan inte var nog skadades Robin Malmkvist när han gled in i målet och tvingades byta.
– Han rev upp ryggen ganska rejält, säger Lasse Jacobsson.”
Från Assyriskatiden kan jag inte presentera något misstag eftersom jag inte följde honom där men från ifjol har vi den insläppta från andra planhalvan mot BP och mot Syrianska tappade han en lyrboll ner på en lagkamrat som var på mållinjen varpå det blev mål och så då i år två makabra och matchavgörande misstag på bara fyra Myranmatcher.
Väl på match stöttar vi alltid de som spelar men varför ska Robin vara en helig ko som inte får petas när t ex vår trotjänare Vasilj nu gjort det utan att gjort fler misstag än någon annan?
Dado är ingen valp.
Den här har fastnat hårt i min näthinna från förra året, utöver de andra tavlorna du nämner.
https://www.fotbollskanalen.se/superettan/tv-tavla-sankte-oster-i-derbyt---viktig-seger-for-varnamo/
När Robin värvades kände jag inte positiva känslor, till skillnad från när Månz och Stefan skrev på. Helt baserat på historiken och min minnesbild av honom som ung målvakt. Brist på hjärta eller ambition är ju inte problemet, och därför vill man ju att det ska fungera, det hade varit fint om det gjorde det.
Såklart hoppades man också att han skulle ha lyckats tvätta bort tavlorna och hittat den mentala styrkan som alltid känts som en svaghet hos honom. Och han är ju en bättre målvakt än sist han var i Öster, men det räcker ändå inte.
Jag har sedan förra året varit helt övertygad om att vi måste värva en bättre förstamålvakt om vi ska aspirera på Allsvenskan. Håller helt med tidigare talare i tråden om att Robin kan göra riktigt bra matcher också, men för mig spelar det ingen roll när man ger bort poäng och skapar dessa mentala mörka moln som det blir av den typen av förluster. Målvaktsrollen ÄR utsatt och det är orättvist, det blir inte samma tyngd på en utespelare som missat ett friläge, även om det i sig kan vara lika matchavgörande. Sånt är livet. Och Bajrovic bör också bänkas utifrån hur han presterat.
Jag tar mycket mycket hellre en stabil förtroendeingivande målvakt som inte gör de mest spektakulära räddningarna före en målvakt som blandar och ger på det viset. Osäkerheten det sprider i försvaret ska inte underskattas. Och Robin har de senaste matcherna visat sina brister med fötterna ett flertal gånger, hemåtpass -> gott om tid -> skickar en låg boll rätt ut i gapet på motståndaranfall/mittfält. Den senaste tabben är den grövsta hittills, tror knappt jag har sett ett värre målvaktsmisstag på elitnivå.
Tycker definitivt att det är dags att Dado får chansen att spela, om han inte anses bra nog för att spela nu så borde man se över en annan lösning för honom redan i sommar så att vi kan stärka upp med en målvakt som värvas med ambitionen att vara förstamålvakt, sen får Robin och han slåss om det, och sen är det upp till Robin om han har det i sig att hitta kontinuitet och mentalt vinna över sig själv för att ta tillbaka startplatsen.