Det finns väldigt begränsat med fotbollsplaner i Växjö och det är svårt för många lag att hitta tider för träning och matcher. Ett problem som finns i många städer, framför allt i storstäderna. Hur arbetar då Växjö kommun med detta kontra befolkningsökningen vi ser i staden? Nyligen köpte man upp marken vid Torpaängen (BK-torpet, Teleborg) för att exploatera området och bygga bostäder och kyrkogård. Här försvann två eller tre gräsplaner av Växjös begränsande antal och mig veterligen ersätts inte dessa på annat håll.
I dagens SmP (pappersversionen) kan man läsa att kommunen vill bygga bostäder i Arenastaden. Det är väl inget fel med detta men det blir på bekostnad av en fotbollsplan då "**buller från fotbollsspelare skulle skapa en dålig boendemiljö**". Sedan när blev fotbollsspelare stora "bullerproblem" för närliggande boende? Byggs dagens fastigheter med ihåligt och superkänsligt material där ljudet går genom väggarna? Jag hör knappt när det spelas fotboll på baksidan till mitt hus av pojkarna och deras kompisar även om de är högljudda.
Vidare ska lösningen på detta vara att den andra fotbollsplanen som ligger i anslutning till detta ska läggas om och bli en hybridgräsplan, "eftersom hybridgräs sägs kunna användas på ett effektivare sätt än vanligt gräs anser kommunen att detta kompenserar att en plan tas bort".
Hur tänker kommunpolitiker gällande beläggning på de få planer som finns? Räknar man bara på hur stor beläggning en plan klarar av? Man tar inte hänsyn till att många lag vill träna under samma tidpunkter på dygnet och att om man minskar antalet planer därmed gör det svårare med plantider för alla lag? Om en konstgräsplan klarar dubbel belastning mot en med naturgräs innebär inte detta att det går att byta ut underlag och att läget är detsamma som innan. Vidare skrivs det också att "upplägget innebär också att fler bostäder kan byggas vilka hamnar på betryggande avstånd från trafik och fotboll. **Dessutom tros bostadsprojektet bli billigare.**"
En trist utveckling för fotbollen i Växjö och ett direktiv om hur högt prioriterad idrotten (fotbollen) är i staden.