outdoor_miner
Svante Hildeman som är målisen som gör blundern där har redan tidigare skrivit ett reportage om sin konkurrens med Amr Kaddoura i Offside (och har också läst in det). Just nu skriver han dagbok på Offside.org och måste därför ta upp det där målet. Jag klistrar in stycket här och hoppas att det trots sin längd inte är för långt att klistras in. Det är ju bara en del av hela dagboken som är läsvärd precis som mycket annat på den hemsidan där man behöver vara prenumerant för att läsa.
”Usch, det här är ett svårt inlägg. Egentligen, om det nu finns något egentligen, borde jag sysselsätta mig. Borde träffa någon kompis, borde gå bort och hänga med min systerdotter, borde titta på nionde avsnittet av Love is Blind, borde kanske mer än någonsin gå ut och ta en öl. Det är vad som vore bäst för mig, för att släppa tankarna på haveriet till match jag precis genomförde. Å andra sidan är det väl just precis i sådana här stunder jag ska skriva, som något slags terapi. Det är svårt, för då och då blixtrar bilder för mitt inre från ett av målen jag släppte in. Ett sånt där mål som kanske hade blivit viralt om det hade skett på högre nivå. Jag ser mig slå en passning adresserad till min mittback och jag ser en dansk motståndare bryta passningen rakt in i mål. 0–5.
Vad skriver man då, för att göra sig av med minnesbilden, eller åtminstone för att göra den lättare att hantera? Kan jag ens skriva mig ur den här känslan eller grottar jag bara ner mig mer genom att beskriva den? Inlägget skulle kunna ta slut här för jag har inget svar på frågan. Jag har stirrat på skärmen i en kvart nu och jag vet liksom inte vart det ska ta vägen.
Försöker tänka tankar som att det i alla fall är tur att det bara var träningsmatch, att man ju lär sig av misstag och att det »bara« är fotboll. Försöker minnas misstag som andra har gjort i hopp om att mitt ska blekna. Jag är i alla fall inte Loris Karius i en Champions League-final. Jag är i alla fall inte … här försökte jag googla på välkända icke-fotbollsrelaterade misstag, men får bara upp historier om misstag som vänts till framgångar, och det är inte alls vad jag behöver just nu. Thomas Edison misslyckades tydligen med 1 000 glödlampor innan han till slut fick en att fungera, men hur ska jag applicera den vetskapen på min situation? Jag vill inte läsa om »11 famous failures that will inspire you to success«, jag vill läsa om hur man hanterar känslan av att ha gjort människor besvikna.
Jag är tillbaka efter att ha stirrat på skärmen i ytterligare en kvart. Har mer eller mindre landat i att jag trots allt inte kan påverka det som har hänt, och att det ju är träning redan på söndag. Då har jag chans att göra bra grejer igen. Nu ska jag titta på Love is Blind och odla min trädgård.”
——
I dagboksinlägget på lördagen ältade han det lite till för att efter en bra matchgenomgång igår söndag gå vidare. Österkopplingen här är väl att så gjorde nog Preka också några gånger under 2023. Bröt ihop och gick vidare.