Calle01 Ruuben Undrar hur hög nivå de åldersstigna "stjärorna" Yasin, Holmberg och Stenberg håller i Superettan i år?
Calle01 I gårdagens poddavsnitt av Allsvenskan enligt Lundh och von Knorring berättas det om en motion som lagts av två medlemmar till Malmö FFs nästa årsmöte. De två medlemmarna har som förslag att MFF i framtiden skall offentliggöra (i alla fall till medlemmarna) hur mycket pengar MFF får vid spelarförsäljningar och även hur mycket pengar som går till agenter. Som det är nu är det i princip bara agenterna som gynnas av bristen på transparens. Dessutom sägs i podden att motionärerna har samarbetat med andra supportergrupper till andra lag så det lär dyka upp fler sådana här motioner på andra årsmöten. Ett bra och intressant förslag tycker jag och vi får se om det dyker upp en liknande motion på Östers årsmöte.
cj9808 Calle01 Jag har en mall som jag fått skickad till mig, har förhoppningen att hinna skriva om den innan lördag då vi har motionstopp. Vill någon hjälpa till är man mer än välkommen att höra av sig
Calle01 Nu har det även kommit in en motion om.ökad transparans i samband med spelartransfers inför Hammarbys årsmöte. Bajens ordförande säger också att de ska ligga på SEF om ett gemensamt regelverk för alla elitklubbar. Om detta finns att läsa i en artikel på Fotbollskanalen.
Professorn Malmö FF startar i Europa league med två 06, en 07, en 08. På bänken har de en 07 och en 09. . Modigt. Vore spännande om Östers IF kunde visa liknande mod.
PeterHansen Professorn De har väl visserligen inget att spela för, angående ”modigt”. Sedan håller jag med om att Öster borde ha släppt fram fler unga egna under rätt många säsonger.
sandjohansson PeterHansen Det handlar ju om kvalitet på de unga spelarna. I Öster har den med få undantag varit för dålig. Malmö har hela Skåne som upptagningsområde och utbildning som är bland de bästa i Sverige, då blir de unga bättre också. Resultatet är att det finns ett gäng lyckade utlandsproffs och landslagsspelare från Malmö. Från Öster finns två: Krafth och Bojanic. Båda fick chansen i A-laget som typ 16-åringar.
Professorn PeterHansen Matchen mot länslaget var väl inte så viktig heller, men där satt Olofsson kvar på bänken hela. Samma mot IFK Gbg, där satt Shakir kvar hela matchen såvitt jag kunde se. Kanske fanns det anledningar, men lite konstigt var det tycker jag.
PeterHansen sandjohansson Ja jag är med på det. Släppa fram genom inhopp hade väl ibland varit rimligt i Superettan dock. Men håller inte med Professorn om att Malmö är ”modigare” ur den aspekten. Halmstads BK är nog då ett bättre exempel, släpper fram rätt mycket ungt trots att de inte borde ha särskilt mycket bättre upptagningsområde eller akademi än vad Öster besitter. Vi har visserligen gett lokala spelare som Gustav Ahrn och Alen Zahirovic chanser men de har väl inte fullt ut tagit dessa av olika anledningar. Montader Madjed var väl i sin tur lite väl ivrig att ge sig av.
Kalle Dahl En av 07orna värvades från seniorspel i Ettan södra, 06an värvades från real madrid. Lättare att vara modig då. Dessutom hade det väl klagats på sådana värvningar, då de tagit plats från våra egna duktiga ungdomar.
Professorn Kalle Dahl Frejd Pålsson är väl inte från Madrid? Du tänker nog på islänningen. Theodor Lundberg tror jag varit i MFF hela tiden eller i alla fall länge.
Kalle Dahl Professorn Jag blandade ihop åldrarna, dem jag syftade på var Busuladzic och Gudjohnsen. Men jag ser att även Frejd Pålsson spelade i Ettan långt innan mff tog honom till sitt p19.
[raderad] Tidig titt på motståndarna. https://www.smp.se/sport/sa-bra-ar-osters-konkurrenter-i-superettan/?shareSource=sharebutton
Berra [raderad] Problemet med Superettan. Ingen har riktig koll på något annat lag än sitt eget. Så man chansar lite när man gissar. Typ var kom laget förra året och har dom tappat nån viktig spelare. Ingen / ett fåtal har riktigt koll på tränare/värvningar/strategi osv. Så sånt här får alltid tas med en nypa salt.
[raderad] Berra Ja verkligen! Mycket kommer att hända innan avspark, o då kommer tipsen som ändå inte stämmer😅. Tar det som "kul att det hyfsat "snart" drar igång, o här är gänget vi ska slå".
Tompa Leo Walta är 22 år och gjorde 16 mål i Allsvenskan. Han går troligtvis till Swansea i Championship för 37 msek. Vi fick, vad jag förstår, 40 msek för Sanyang när han såldes till Prag. Jag fattar att han har potential, men ändå.
PeterHansen Tompa Sanyang var 19 år då han såldes. Utöver potentialen är det väl det mesta av förklaringen.