Oldtimern
Så om vi översätter det här till Östers verksamhet - jag antar att det är din poäng - så är ditt budskap återigen att föreningen ska göra precis som på Stig Svenssons tid och leta talanger i närområdet, eller?
Det är absolut bra att hålla ögonen öppna för unga lokala spelare - och i Östers ungdomslag har flera av dem redan fått plats. Men vill man öka truppvärdet på ett mer påtagligt vis - det är mycket viktigare nu än under Stigs tid - så är det ofta mer långväga värvningar som krävs. Unga afrikaner är ofta de som drar in mest pengar. Titta exempelvis på hur Hammarby, Häcken och Malmö jobbar. Eller, om vi lyfter blicken ytterligare, FCK, Midtjylland eller Bodø Glimt.
Som jag redan har skrivit i någon av de andra trådarna - Stigs 1900-tal var fantastiskt, men det är också en avslutad epok. Den kommer inte tillbaka. Laget lär aldrig bestå av 90% kronobergare igen. Släpp den idén! Att Mjällby hade många lokala spelare nu senast kan man också se som att de har rekryterat dåligt. De har börjat säsongen ganska knackigt. Kanske borde de redan i vintras ha gjort exempelvis några gambianska värvningar?
Personligen tror jag att Mjällby får ett tufft 2026. Det kan bli en rejäl baksmälla efter förra årets osannolika segerrus. I år ska de ut i Europa samtidigt som deras inte alltför breda trupp också behöver hantera Allsvenskan. Det kan mycket väl bli bottenstrid. Särskilt om de tappar några nyckelspelare i sommarfönstret.