Jag reagerade mer på diskussionerna de hade i omklädningsrummet. Den typen av diskussioner finns i alla lag från div 7 till Real madrid.
Det spelarna diskuterade är något jag själv också har hakat upp mig på. Aliev sa att han va isolerad och har ingen att spela. Ljung sa att det är så Foyston vill att vi ska spela ( alltså att åttorna ska gå ner och hämta boll). Aliev har varit isolerad hela säsongen av olika orsaker. Just detaljen att åttorna ska hämta boll långt ner i planen är en av sakerna som Foyston MÅSTE förändra. Vi blir baktunga och statiska av det och det blir svårt att skapa något framåt när forwards inte får tillräckligt med understöd. Det hänger ihop med nästa diskussion.
Mattis och Sejdiu diskuterade att vi alltid fastnar på kanterna. Mattis sa kör, utmana, lägg in bollen. Sejdiu sa att de dödar oss. Sanningen ligger någonstans emellan. Visst kan man kräva mer attityd och vilja att gå framåt. Något som dock skiljer mellan dagens moderna fotboll mot gårdagens fotboll är att lagen idag är mycket mer disciplinerade och väl organiserade defensivt. Det krävs mer extrema egenskaper idag om man vill utmana ensam. Antingen extremt snabbhet, extremt teknik osv.
Att Sejdiu och aliev känner sig isolerade förstår jag och det är något jag har tagit upp många gånger i år. Det är den absolut största anledningen till att laget står på 12 gjorda mål på 17 matcher där nästan inget mål är ett direkt spelmål. Nästan alla mål är fasta situationer eller slumpmässiga chanser.
- Ytterbackarna måste delta mycket mer i offensiven.
- Låt mittbackarna sköta uppspelen i större omfattning och försök hitta åttorna rättvända i en högre utgångsposition. Exempelvis genom att hitta Aliev som target som kan passa tillbaka till ljung eller Suhonen RÄTTVÄNDA !!!!