Jag tror på som nyhetsbrevsförfattaren att det handlar om beslut på en högre nivå, dels om lagstiftning men eventuellt också en nationell strategi från supporterpolisen. Då kan det också lösas på en högre nivå (t ex genom lagstiftaren), genom att t ex kunna ge tillstånd för fyrverkerier enligt lagstiftningen. SEF får lobba i riksdagen för en lagstiftning där målkonflikterna kan lösas.
Går det att lösa på den lägre nivån (supporterpolisen i Växjö, Öster och EF) genom dialog? Kanske, men har det gått ut någon form av nationell strategi där extra åtgärder mot förbjudna bengalbränningar ingår blir det svårt. Polisen är och skall vara fyrkantig (i form av att lagar följs).
Även om det vad jag vet inte har kommunicerats utåt, så tror jag den lokala supporterpolisens senaste åtgärd beror på att det blir lättar att kontrollera vilka som kommer att befinna sig i klacken och vad de tar med sig in på arenan.
Jag tror vi får lida att vi är relativt små och känner oss orättvist behandlade. Polisen i Växjö kan genom åtgärder som denna se till att lagstiftningen följs, men det är mycket svårare på matcherna i Stockholm.