Sundsvalls Tidning inför matchen:
Intervju med Fredrik Lundgren, fostrad i Öster, ny för året. Han har haft en tuff försäsong med ryggproblem och annat. ”Sämsta försäsongen i min karriär”. Han berättar att han började spela i Öster som femåring, men att mötena med rödblått slutat att vara speciella, han tycker det var så länge sen han var där nu. ”Jag vill bara vinna”. Han startar sannolikt på bänken. Men det går ju att vinna därifrån också.
Giffarna har en långtidsskada och en som återhämtar sig efter opererad axel, i övrigt friskt. Linus Hallenius fick 60 minuter senast - kan bli 90 i dag.
Som motståndarprofil väljer man ABW. Men med kommentaren: ”Måste man välja en? Öster har så många hot”.
De kommenterar också Östers presspel. I snitt får Östers motståndare slå sex passningar innan Öster bryter. Motsvarande siffra för Giffarna är sexton.
Och så nämner de Moonga Simba som dribblar mest i serien. Sju gånger av tio med framgång. Tydligen tidigare försvagad av Ramadan, men den är över nu så de hoppas på ny energi från hans håll.
Två grader och snöfall? Ställer de in matchen skjuter jag mig. Eller nån annan.