Nu har Tufá basat över Öster i 42 seriematcher. Analysen efter fjolårssäsongen rörde framförallt att Öster behöver bli ett jämnare lag och svackorna behöver bli färre. Vi såg även förra året ganska svaga individuella prestationer stundtals, då kanske framförallt på målvaktspositionen.
Tyvärr tycker jag att det ser ungefär likadant ut defensivt i år som det gjorde förra året. Nu har jag ett oskolat enögt supporterfotbollsöga, men jag tycker inte Tufá lyckats utveckla laget speciellt mycket sen seriepremiären mot Landskrona 2022. Jag försöker hitta enkla lösningar på varför det inte riktigt klickar, är det så pass mycket full gas framåt att Östers backlinje hamnar i utsatta lägen vilket spelarna inte riktigt klarar av att hantera? För det ser taffligt ut, speciellt i en mot en-spelet. Öster anno 2023 är dessutom ett ännu ojämnare lag än 2022 års upplaga?
Jag hoppas verkligen Tufá kan utnyttja ledigheten nu och göra en analys över vårsäsongen och kanske behövs det in viss förstärkning också för att hans spel ska sitta. Passionen och vilja kan jag inte kräva mer av och taktisk förmåga är svårt för mig att bedöma, mer än egna preferenser på vissa startelvor.
Tufá har kontrakt året ut (sen 1 optionsår) så jag förutsätter att Vito kontinuerligt utvärderar tränarsituationen. Är analysen att Tufá på lång sikt inte är tränaren för Öster och det går att hitta en långsiktig lösning innan året är slut, må så vara. Jag är dock övertygad om att Tufá får resterande 18 matcher på sig. Utifrån spelarmaterialet tycker jag inte att Öster har ett sämre lag än nuvarande topp tre lag i Utsikten, VSK och GAIS, snarare tvärtom. Utifrån det kommer förväntningar.
Vi är ju (tyvärr) luttrade, och samtidigt vet vi hur fort det kan gå åt båda hållen. Men det är oroväckande ihåligt bakåt, vilket gör att det finns anledning att inte enbart titta uppåt i tabellen. Att låta Tufá gå handlar ju om vilken tränare det i så fall finns att tillgå. Men fortsatt kräftgång i juli i matcherna mot ÖSK, Skövde, Brage och J-Södra så kanske den diskussionen känns mer relevant än just nu. Marginalerna är små och just nu emot Östers IF.