Slangen
Rätt snåriga frågor, men ja, generellt kan ett budskap inte vara olagligt förrän det får någon spridning. I många fall är det dessutom en jävla gränsdragning (dvs vad som är ett "olagligt" budskap och inte) att göra för en/flera enskilda poliser i stunden, när yttrandefriheten är så vidsträckt som det är. Som utgångspunkt är det nog fair att säga att de lagliga möjligheterna att granska/stoppa en banderoll pga ett budskap faktiskt är väldigt begränsade. Eftersom ordningslagen är en ändamålslagstiftning med massa gummiparagrafer är det möjligt att det, förutom budskap som innehåller direkta olagligheter, också kan finnas någon möjlighet till att agera mot banderoller som man menar har budskap som är uppviglande med hänvisning till säkerheten på plats på evenemanget, men det tror jag är sällsynt och torde dessutom vara svårt att hävda på "förhand".
Med det sagt undrar jag om det är vad polisen faktiskt menar/vad SVT i detta fall faktiskt rapporterar. SVT skriver "Enligt dokumentet framgår också att alla på nedre hemmaståplats kommer bli visiterade, och att allt tifo-material och banderoller kommer att kontrolleras. Läktaren kommer vara inhägnad och personer som återvänder från till exempel ett besök i kiosken kan komma att visiteras på nytt." och jag vet alltså inte mer än the next guy, men sett till hela artikeln och sammanhanget tror jag att det snarare handlar om att kontrollera banderoller för att förhindra att pryoteknik etc smugglas in den vägen, och alltså inte budskapen. Tror att det är vad som avses och att det är en olycklig formulering i SVT:s artikel.
Det sistnämnda har ju hänt förr, och värre, minns t ex när banderoller och flaggor sjukt nog FÖRBJÖDS i Uppsala: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/345anv/polisen-svarar-pa-kritiken-handlar-inte-om-ett-forbud. Vad polisen menade med att det inte var ett förbud är för övrigt helt obegripligt, en begränsning ner till noll är rimligtvis ett förbud per definition...
Och så ska det väl också sägas att givetvis kan polisen säga sig kontrollera en grej men i själva verket vilja kontrollera något annat (som är mer tveksamt om de egentligen får kontrollera), men det är en annan sak. Personligen är jag ändå ganska säker på att det är pyroteknik de vill åt. Min personliga åsikt, för vad den är värd, är också att det är en resursanvändning som är åt helvete och att detta är en konflikt som polisen själva har skapat och eskalerat. Det är ju dock en klen tröst och alla förlorar hur man än gör. Sannolikt har dock Zingo rätt i att förlusten minimeras genom att polisen får stå och se dumma ut framför en läktare som står upp för Öster på ett sätt som ryms innanför lagens råmärken.