ubie67 Jag tycker Elgen hade en intressant tanke kring Prekas misstag i någon ARPÖ för ett tag sedan. Är det tavlor? Eller är det rent av så att Prekovic inte är bättre på de momenten i målvaktsspelet?
Min bild av Prekovics säsong är att han bjudit på en renodlad tavla, hemma mot Utsikten. Därefter har motståndarna gjort ett flertal på tok för billiga mål med en gemensam nämnare: Prekovic har varit för långsam ner till marken för att mota ett skott som en superettan-målvakt ska ta i 98 fall av 100.
Denna tanke slog mig redan på uppvärmningen mot Skövde borta där han släppte flertalet billiga skott förbi sig. Jag tänkte då att han tog det lite lugnt under uppvärmningen men funderar nu istället på om han har en alltför stor svaghet i sitt målvaktsspel just gällande dessa situationer. Och det är synd. För Prekovic är lugn och stabil med bollen vid fötterna, han är bra i luftrummet och har gjort ett par fina reflexräddningar på närskott som inte rullat utmed marken.
Med allt detta sagt är jag helt enig med att vi ska ha en ny keeper till nästa säsong. Den uppvisade svagheten (alternativt återkommande tavlorna) är för stora och för många för att han ska få fortsatt förtroende...