Kremlologi:
”Öster ligger mig varmt om hjärtat, men det är inget jag vill kommentera”, säger Johan Persson. – Om det inte finns något att kommentera är det väl bara att kommentera kring det?
Vidare: ”Jag har kontrakt med IFK och det förhåller jag mig till”. D.v.s. Jag har fått en intresseförfrågan från Öster och är jättesugen. Men bara om klubbarna kan lösa mig från kontraktet på ett sätt som gör alla nöjda.
IFK:s ordförande Kipowski svarar inte ”nej” på frågan om han fått en förfrågan om Johan Persson. I stället säger han allt det man ska säga om man befinner sig i ett ge-och-ta-samtal om under vilka premisser Johan skulle kunna få gå.
Åsså Vito som först påstår att uppgifterna om Johan Persson är nya för honom. Sen fortsätter han prata åt olika håll – mycket mer än när AIK-ryktet var i svaj. Först det där med att Öster redan har ass-tränare. Slutsats: Johan är tänkt som huvudtränare. Sen kommenterar han Johans aktuella kontraktssituation! Varför skulle han ha koll på den om inte ... ? --- Så övergår han i att han inte har några kommentarer till om Johan kommer att ingå i Östers ledarstab nästa säsong. Innan han (enligt min glada analys) inser att det är för sent att ”Inga kommentarer”-ta-sig-ur samtalet. Enda chansen är att dra till med en fet lögn: ”Han kommer inte att ingå i Östers ledarstab nästa år”. – Den lögnen kan t.o.m. vara ett budskap till Kipowski som varit för kaxig med sina krav på en lösning.
Huvudskälet till att jag tror på det här är att Tufa kan ha ansetts som FÖR mysig, höll alla i laget glada, slängde aldrig en sko i huvudet på Beckham i omklädningsrummet. En dokumenterad Sheriff som vet allt om hur det är att spela fotboll i en lite lägre division, vad som krävs för att o.s.v. Det är ju så vi människor fungerar: när det tagit slut med pojk- eller flickvännen blir nästa attraktion hen som är lite motsatsen.
Mitt tips: Johan Persson är eller har varit ett tydligt alternativ som huvudtränare i Öster 2024. Men Vito brukar alltid ha annat i bakfickan. Framför allt: Jag tror inte att han tänker låta Öster stå tränarlöst länge till. Och om det verkligen blir Johan: Den just levererade lögnen flinar han bara bort inför media, skakar av sig och går vidare.