Håller inte med de som menar att Öster var särskilt mycket bättre i andra halvlek. På individnivå i något enstaka fall (Kusu kunde inte gärna vara lika dålig med boll som han var under första halvlek), ja, men inte övergripande och som lag betraktat. I mina ögon beror den förändrade matchbilden efter paus inte på att vi för egen maskin lyckades åstadkomma något utan snarare på att Degerfors gick ner sig ordentligt. Ser inte att det var Öster som gjorde Degen sämre. Oaktat om de gick ner sig på grund av att de blev rädda om poängen eller att orken började tryta tycker jag att vi såg nära på lika håglösa ut matchen igenom.
En grej som slagit mig är att vi borde ha aktiverat Aliev betydligt mer och tidigare när det egna spelet egentligen aldrig kom igång fullt ut, särskilt så länge Degerfors orkade hålla sin relativt höga press uppe. Han är rätt bra och nyttig i det felvända spelet vid längre uppspel men vi varierar lite för sällan med sådana. Minns en sekvens i första halvlek där vi rullar runt i backlinjen, Degen sätter inte pressen perfekt men tillräckligt bra för att vi inte ska hitta in kort på centralt mittfält. Tror det är Bergqvist som då slår en längre boll, Aliev möter med back i rygg och öppnar upp ett hav för ABW att löpa på, innan han vinner ner den på ett till Kusu som försöker slå en extremt svår passning i form av en pressad halvvolley. I det fallet blev sista bollen för lång men vi borde ha försökt mer med liknande set-up när det såg ut som det gjorde.
Individuell kritik i övrigt:
Wallinder mycket bra, även om exempelvis dubbelräddningen i första (där den andra räddningen är väldigt fin) egentligen beror på att han själv släpper en rätt svag retur i förstaläget. Går dock inte att begära mer.
Backlinjen helt okej till bra. Blev utlämnade rätt ofta. Målet tycker jag är ett sådant som man får acceptera, det är väldigt bra gjort av Degen. Herdonsson individuellt sett svagast och ovanligt dålig med bollen, men det är ju knappast i det spelet alternativen på positionen erbjuder något mer...
Kusu med boll är underkänd, även om han blev något bättre efter paus. Första halvlek var han häpnadsväckande dålig i det spelet. Defensivt har han ändå några sista minuten-brytningar också första 45, men känns mest som att han till sist lyckades reda ut situationer som uppkommit på grund av att han hamnar ur position. Ljung har en sådan där match där han mest ser ut som någon som går runt och biter på naglarna. Blir lite av ett rudiment. Seger bäst av de tre, men vet inte om han var särskilt bra egentligen. Sliter och flänger i fart, åtminstone.
Längst fram är Aliev stundtals nyttig men isolerad. En del beror på honom själv, en del tycker jag som sagt faller på hur vi spelar. Rodic i stort osynlig i en för honom klassisk skuggmatch. ABW gör nog sin absolut sämsta insats i Östertröjan. Tycker inte alls att han spelade upp sig i andra utan snarare tvärtom. Ideliga bolltapp, obegripligt många missade passningar och såg generellt märkligt enkelspårig ut. Inte ens tillslaget på död boll funkade. Utifrån det ändå starkt att hitta ett så fint inlägg som det vid målet när det behövdes som mest. Målskytten Mörfelt blir jag för övrigt inte klok på, men väntar med att utveckla det. Nu ska han bara ha tack.