Under gårdagens ljuvliga händelser på Visma värmde några av oss upp på Bar1930, där jag bjöd in till en glad liten frågesport med utlovad signerad BOK i pris. Eller snarare en bok per mål Öster skulle göra – och endast i händelse av seger.
Tävlingsledningen, tillika bokens författare (d.v.s. jag) rättade alla kupongerna under natten och har sedan hemkomsten till Sthlm dubbelkollat:
Jag finner att jag bara kan utse EN vinnare! Det är HENRIK SÖDER (@söder) på fantastiska NOLL rätt! Alla andra hamnade på minus! Låt mig förklara:
En av delfrågorna var att kryssa rätt publiksiffra i en rad olika spann från typ tre och ett halvt tusen till fem och ett halvt. Vinnaren Söder kryssade spannet 4.701–4.800 och eftersom det kom 4.728 tilldelades han ett pluspoäng, medan alla andra fick minus beroende på hur långt ifrån det rätta spannet de var.
Söder fick ännu ett pluspoäng för att han kryssade alternativet att ”Någon av Kusu, Theodor, Kricak, Söderberg och Mörfelt gör mål.” Tävlingsledningen (d.v.s. jag) förstår inte hur han kunde missa ”Lukas Bergqvist gör minst en assist”, men det höll ju ändå hela vägen.
Inför frågan om hur många mål Öster skulle göra fegade vinnaren till det lite, han gissade på TVÅ Östermål och var med det två mål från rätt svar = två tilldelade minuspoäng.
Ett plus ett minus två = noll. Det räckte till seger. Du har alltså en bok att vänta, Söder. Det gör mig glad, vi går ju way back, du och jag! Däremot är din e-postadress oläslig på kupongen, så vänligen kontakta tävlingsledningen på: jonas.jonasson@madeingotland.com .
Återstår problemet med att fyra mål borde innebära fyra signerade böcker i pris och att jag vägrar dela ut böcker till nån med minuspoäng (d.v.s. alla andra). Hur ska jag göra med de tre återstående exemplaren? Kan quizz-älskande Radio 1930 fördela dem på nåt vis? Andra idéer? Någon?