Talanger får inte chanser. Vi hör och läser det ofta. Många gånger med kritik mot den egna föreningen. Går vidare och utvecklas någon annanstans. Vad är fel i klubben, etc, etc, bla, bla.
Jag ser det så här:
Allt fler klubbar f n högre upp i näringskedjan utnyttjar sin omsättning och budget till att sajna och samla talanger till sig. Jämför gärna med framgångsrika personer inom ridsporten. De har långt fler hästar än de hinner rida med.
Föreningen låter dem gnugga och utvecklas i den egna verksamheten som man kan glorifieras utifrån sin allsvenska status och spelaren blir med ens en allsvensk talang . Några får speltid, någon lyckas etablera sig och det lånas också ut, förhandlas och säljs för att göra och hålla igång affärerna.
Det är i det ljuset jag ser och läser vad som nu ryktas kring Alen.
Märk väl att jag inget annat önskar än att Alen får och tar chansen att utvecklas och växa in i startelva hos oss, men det innebär inte ett misslyckande om han som spelare väljer en annan väg.
Med detta resonemang så lägger jag gärna till mitt orubbade förtroende för att våra föreningsbyråkrater, med Jens och Vito i spetsen, har full koll på vad som behövs och hur det ska göras.
Det är utifrån det förtroendet, kunnandet och verkstaden som Östers framtida framgång kommer att utvecklas. Kanske förr än vi anar är vi den förening som på tillväxt knyter allsvenska talanger till oss.
F O R Z A