@Hasse-Hattrick sa:
@Vikash sa:
@ÖIF135 sa:
Inte för att vara sån, men jag har större förhoppningar än att värva Adi Terzic
Men ska vi ha in en mittback till ska det ju vara en sådan, inte någon given som ”måste” spela och tränger undan våra unga utan en duglig backup som är rimlig att konkurrera ut för t ex Mattis.
Jag tycker precis tvärtom där. Ska vi värva någon så ska det vara någon vi tror kommer vara snäppet bättre än de backar vi har, annars kan vi bara fylla på med egna juniorer. Mattis m.fl. kommer förhoppningsvis kunna konkurrera ut någon av Stenberg/Berg inom kort.
Vi bör värva för att lyfta laget, inte för att bibehålla nuvarande status eller för att bädda för en bekväm resa för juniorerna.
Håller med generellt men inte i det här fallet.
Ska vi spela med tre mittbackar (vilket min utgångspunkt var när jag skrev mitt föregående inlägg, om vi ska spela med två mittbackar tycker jag verkligen inte vi behöver någon ny så länge Månz förlänger) menar jag att vi behöver ha fem mittbackar i truppen. Om vi utgår från att Månz förlänger har vi då vad som enligt mig är två av de bevisat bästa mittbackarna i SE (Månz, Stenberg) och en av de bevisat bästa unga mittbackarna i SE (Mattis), samt unge och lovande Eklund.
Som jag ser det är det i ett sådant läge inte försvarbart att på den positionen ta in spets som lyfter laget när vi samtidigt har uppenbara brister i andra delar. Rimligen innebär föreningens ekonomi att vissa prioriteringar måste göras. Om det inte finns någon underifrån som tydligt knackar på dörren är det för mig rätt att plocka in en habil och förmodligen billig backup med något år kvar till förväntad peak. Detta särskilt när åldersstrukturen, som någon var inne på ovan, ser ut som den gör med två äldre och två för positionen väldigt unga spelare.