@Vikash sa:
@Kalle Dahl sa:
@Vikash sa:
@Kalle Dahl sa:
@Vikash sa:
@Kalle Dahl sa:
@Vikash sa:
Tycker som sagt Kusu är en bra spelare och är glad att han är här. Men om inte någon annan innermitt är på väg ut menar jag verkligen att vi har överflöd på innermittfältet, särskilt jämfört med ytterpositionerna.
Centralt har vi alltså Hauksson, Drott, Kusu, Rochester och Engqvist som alla är bäst som balansspelare. Bakom dem har vi Eklund som defensiv mittfältare/mittback och Svernfors på lärlingskontrakt. Vidare har vi Pavic som spelade centralt typ halva säsongen förra året. Ska Kozica spela som tia, vilket jag hoppas även om det verkar tveksamt, ska alltså minst tre av Hauksson, Drott, Kusu, Rochester, Engqvist och Kozica sitta bänk. Det är rätt saftigt för en SE-trupp.
Kozica har i princip inte spelat ytter på två säsonger nu. Oavsett om han ska ses som ytter eller ej har vi i övrigt Isak Magnusson, TBT, Zahirovic och Pavic? Om inte någon av TBT eller Zahirovic tar REJÄLA kliv i år är det inte tillräckligt bra.
Vi får se hur Tufa vill formera laget nu när träningsmatchandet kommer igång, men jag tycker inte nödvändigtvis att det är stort överflöd. Går han mer åt 4-3-3-hållet kan man se det som att Kusu och Höken är sittande (med långtidsskadad Drott som utmanare) och Marc ligger mer fri framför dem (med Engqvist som utmanare). Då får man räkna Dzenis som ytter, eller som någon slags falsk nia om Nico tagit för mycket stryk. 2 matcher i helgen, då får vi se hur det ser ut.
Jag vidhåller överflöd, framför allt relativt andra positioner men också i sig. Även om man räknar bort Kozica från att spela centralt har vi fem spelare med kompetens nog för en startelva plus två egna unga på tre platser. Har ens flera europeiska storlag den bredden i sina trupper?
Samtidigt har vi tre ytterbackar (och kanske Wibrån där bakom?) och om man räknar med Kozica i bästa fall två bra SE-yttrar och sen tre antingen osäkra eller otillräckliga kort på den positionen. Jag ser inte en balanserad trupp.
Kan dock se att truppen i nuläget nog fungerar bättre om man går mer mot ett 4-3-3 som du är inne på, men då hade jag velat se att man vänder på mittfältstriangeln så att man har en släpande och två med större frihet framför. Tror annars att vi lätt kommer hamna i ett baktungt 4-5-1 givet profilen på spelarna. Jag hoppas dock att vi får in ytterligare någon spets i form av ytter och jag utgår från att en central mittfältare kommer att lämna, har dock ingen aning om vem det skulle vara och det är ett rätt svårt val ärligt att göra ärligt talat.
Det kokar väl ner till huruvida vi spelar med 3 centrala (med två etablerade backups) eller med 2 centrala (med 3 etablerade backups), det gör stor skillnad. Man City, som det ju är fullt rimligt att jämföra oss med, har 6 fullgoda alternativ till 3 platser, sen ett par valpar på det. Vi har 5 fullgoda alternativ på 3 platser, plus en valp (Casper räknas som mittback). Då har ett av våra fullgoda alternativ precis varit långtidsskadad, och ett har endast gjort en säsong i eliten.
Att vända på triangeln kan man såklart göra, men vilket håll man än vänder sig åt så kommer Kusu alltid vara Kusu. Han kommer ju liksom springa hem och vinna boll. Men visst kan man låta Kusu leka lite fritt, Höken kommer ju mörda alla som vågar gå in på vår planhalva.
Och ja, truppen är lite baktung kvalitetsmässigt, men jag hoppas vi får in en till offensiv pjäs som spetsar till konkurrensen.
Håller med om i princip allt tror jag och särskilt att det är fullt rimligt att jämföra oss med Manchester City.
Slutsatsen blir helt enkelt att vi måste ha in en till central mittfältare. Och visst har de fyra fullgoda alternativ på ytterbacken också? Agera eller avgå, Vito!
Edit: Men varför räknas Casper som mittback? Har för mig att han ser sig själv som det i första hand (?) men han är väl i princip både det och defensiv mittfältare, och hans enda start förra säsongen var väl som innermitt (innan han fick gå ner i backlinjen senare i matchen pga skador)?
Nja, Mendy sitter väl typ häktad? Man bör åtminstone vara på fri fot för att räknas som fullgod i min bok. Även här verkar alltså Vito knäppa Pep på näsan.
Det är helt sant. Då har vi dessutom utrymme för att chansa och plocka in Miiko Albornoz.