@jores sa:
@Slangen sa:
@Calle01 sa:
@jojolaget sa:
@Slangen sa:
@Calle01 sa:
@Old Chap sa:
Tvåa på bollen som några gånger förr. Startade med bröderna Elm eller var det Rade Prica?
Kritiken mot Öster kommer som ett brev på posten vid sådana tillfällen och naturligt så. Detta är ett supporterforum med mycket känslor inblandade och allt är ju långtifrån perfekt i Östers IF. När det gått så långt som att många klubbar blivit intresserade minskar givetvis chanserna att han skulle välja Öster. Östers stora möjlighet låg i att upptäcka honom först i och med att han är från Växjö. Kunde inte Öster signat honom mycket tidigare? Hans kvaliteter var ju uppenbara. Eller är det att kritisera Öster för mycket?
Enligt Elg är det ju något med hans uppehållstillstånd som gjort att han inte har fått spela höge än div 4 tidigare. Så det vi har kunnat göra är väl att erbjuda honom spel i futsal-laget för att på så vis knyta honom till klubben. Vilket vi ju också har gjort. Men återigen: När andra klubbar kan erbjuda allsvenskt spel är det svårt att konkurrera, även om vi lyckades i fallet med Rodic exempelvis.
Hur många futsalspelare har lyckats inom fotbollen? Futsal känns mer som en fritidsgård variant av fotboll, laget med bästa spelaren vinner, inte riktigt så taktiskt och syniskt som fotboll kan vara.
Men nu menade Slangen att Futsal var ett sätt att försöka knyta Kalu till sig då spel på elitnivå var omöjligt pga av lagar och regler. Jag ser inget i hans inlägg om att succé i Futsal automatiskt ger succé i vanlig fotboll. Framtiden får helt enkelt utvisa om Kalu håller på elitnivå eller inte.
Ja, grejen med Kalu tycks ju vara att det inte har gått att ”hitta honom” eftersom han inte har fått spela elitfotboll förrän i år. Tvärt om verkar det ju vara så att typ alla har känt till honom jättelänge när han härjat runt i de lägre divisionerna där han varit tvungen att spela. Så oavsett vad man tycker om Östers förmåga att hitta talanger så verkar det inte relevant i just det här fallet.
Vad menar du med "inte fått spela elitfotboll"? Det är varken så jag tolkar Elg eller hur det fungerar med arbetstillstånd (vilket jag vet väldigt lite om). Hade en elitklubb velat värva honom hade de väl ansökt om rätt arbetstillstånd för honom? Dvs begränsningen gällde spel i div3 och div2 och möjligtvis även div1. Så tolkar jag det hela iaf.
Ja, ungefär så är det. Det är snarare kopplat till arbetstillstånd som du mycket riktigt skriver, vilket är en annan sak än uppehållstillstånd och uppehållit sig i Sverige har han ju uppenbart gjort ett tag. Hade han inte haft rätt till det i sig hade det nog uppdagats allra senast nu.
För att få arbetstillstånd pga att fotbollen är ens yrke behöver man spela som lägst div 1, tjäna minst en viss summa (har för mig att det är runt 15 000) och sedan även uppfylla en del andra kriterier som dock inte är särskilt tuffa att möta om man möte de förstnämnda. Kontentan är i alla fall att någon förening på minst division 1 nivå behöver tycka att man är värd minst ett visst belopp (som för föreningen alltså innebär åtminstone minimilönen plus sociala avgifter, försäkring etc.) för att arbetstillståndet ska kunna genereras genom just fotbollen. Ska man som icke-EU medborgare spela i lägre divisioner behöver man antingen försörja sig på något annat sätt dvs för alla som inte är märkligt rika ha ett arbetstillstånd "den vanliga vägen" vilket är krångligare att få, eller spela för en av de många föreningar i lägre divisioner som fuskar med detta och utåt sett tar hit spelare som turistande amatörer men sedan ersätter dem genom olika ljusskygga arrangemang.
Så i Kalus fall skulle jag därför utgå ifrån att ingen div 1- eller elitförening hittills tyckt han varit värd de pengar de behöver lägga, och då har han som högst kunnat spela i division 2. Varför han fram till nu till och med spelat på lägre nivå än division 2 kan man utifrån ovan info spekulera i, om man vill.
Edit: Har inte tagit del av vad Elgh skrivit/påstått.