@Vikash sa:
Nu tycker jag personligen att Rochester är bra och fyller en funktion varför jag gärna har honom kvar, men oavsett vad man tycker förtjänar det att påpekas ännu en gång: spelare under kontrakt är inte bara att ”släppa”.
Jag har också uppfattningen att MRS är en bra SE-spelar Jag tror däremot att han upptar viktigt utrymme för andra som måste få speltid.
När jag använder uttrycket ”släppa en spelare” vet jag om att föreningen fortsatt är bunden enligt det avtal som finns. Jag har också utgått från att andra forumskribenter förstått det. Kanske måste jag uttrycka mig tydligare för att inte missförstås?
För att förtydliga så kan en föreningsflreträdare låta meddela en kontrakterad spelare att denne inte kan räkna med speltid som tidigare t ex, att han är tredjeval på en position och att klubben skulle visa förståelse om spelare skulle vilja söka en ny arbetsgivare. Det kan också ha kommut förfrågan från spelare/agent/eller annan förening att det finns intresse.
Så, ja, det går för en förening att ”släppa” en spelare under kontrakt om man väljer att förstå de affäruppgörelser och förhandlingar som sker i och runt fotbollstransfers.
Det sägs att det funnits, och jag skulle personligen också tro att det finns, intresse från andra lag i både Sverige och utomlands.
Professionell, bollskicklig, pålitlig, med förmågan att sprida lugn i speluppbyggnad är egenskaper som många lag kan vara i behov av.
Om vi ”släpper” honom finns det också utrymme för Drotten att vara nära förstaelvan.