Om man får lägga sig i den döende jakten på Elg och Mr X-artikeln. Jobbade på kvällstidning i ganska många år, lärde mig konsten att skruva, skruva, skruva utan att för den skull förlora sanningen.
I huvudsak är det rubriken som inte håller: ”Avslöjar: Han blir Östers Mr X”. Det hade räckt med ”Avslöjar: Han ÄR Östers Mr X” – givet att han var det när artikeln publicerades. Om mamsen då var huvudspåret, om klubben accepterat Östers bud och om de förhandlade med spelaren – då blir rubriken (med den lilla justeringen) sann hela vägen.
I själva texten går Elg liiiite över gränsen när han skriver: ”Enligt uppgifter till Minboll är det den 25-årige Mame Mor Ndiaye som ansluter till klubben”. Meningen är i sig korrekt givet att uppgifterna till Minboll hävdade just det, men jag gissar att Elg så här i efterhand önskar att han i stället skrev: ””Enligt uppgifter till Minboll är det den 25-årige Mame Mor Ndiaye som ÄR PÅ VÄG ATT ANSLUTA till klubben”.
Lite längre ner skriver han att ”klubben ska ha accepterat ett bud från Öster”. Men han skriver inte att spelaren gjort det. Sammanfattningsvis tycker jag att Elg är det bästa som skett Smp på länge. Nämnda artikel föranleder mig inte att ändra uppfattning.
Å andra sidan sa vi alltid på Expressen (med glimten i ögat, men ändå): ”Kolla aldrig sönder en bra story”. Så vem är väl jag att tycka?