Håller såklart med om att man hellre har en kontrakterad likvärdig målvakt om det är möjligt att lösa till en rimlig peng.
Men kan ju också bli en prioriteringsfråga om Nilsson är tillgänglig för lån även nästa år. Ser en del klara fördelar med att satsa på honom, och en av dom är att vi återigen har sett hur mycket en stabil målvakt betyder för laget. Något man inte alltid är bortskämd med i Öster. Det kan bli värdefullt i toppstriden. Jag skulle känna mig nöjd om vi satsade på Nilsson som förstamålvakt.
Plus:
+ Vi vet vad vi får, en målvakt som är inspelad med backlinjen, känner klubben och som sannolikt bara kommer att bli bättre.
+ Bevisad hög lägstanivå.
+ Potentiella möjligheter till köpoption? Om Malmö väljer att satsa på någon mer etablerad spelare som förstamålvakt efter nästa år så är förstaval i Öster förhoppningsvis något som kan locka ordentligt beroende på vår serietillhörighet. Calle Johansson är ett bra exempel på att det kan bära frukt.
+ Ekonomiskt, vi slipper spendera pengar på att värva en målvakt, och i min värld betalar Öster bara en del av lönen för en spelare som vi hjälper Malmö FF att utveckla. Framförallt om vi inte har en rimlig option på köp bör vi bara ta del av lönekostnaden. Detta frigör pengar att satsa mer på andra positioner i truppen.
Minus:
- Stort minus såklart, vi utvecklar en spelare åt Malmö FF som vi inte kan behålla/sälja vidare om han utvecklas och blir för bra.
- Vi kan tvingas byta målvakt till 2023.
- Risk att han återkallas vid skador. (kan man förhoppningsvis friskriva sig ifrån vid ett säsongslån)
Allt detta förutsätter ju dock att Malmö FF tycker att Östers IF och Superettan är rätt miljö för hans utveckling nästa år, men Vito lär ju inte vara någon nackdel där.