Jag tycker att det här transferfönstret så här långt är ett styrkebesked från vår eminenta sportchef Ola Larsson. Det skjuts inte från höften som från Jesper Jansson och det finns ingen lathet eller ren inkompetens som från Järdler. Nej, det här känns ett noggrannt och eftertänksamt arbete. Vi förlorar ju bredd, vilket är nödvändigt då spelartruppen ska få plats i en mindre Superettan-kostym, och här och var även spets vilket också är oundvikligt i samband med en degradering. De spelare som nu ska in ska antingen 1) vara som gjutna för ett plats i startelvan (vilket både Mäenpää och Carlstrand känns som) eller 2) vara ett utvecklingsbart framtidsämne likt Sanyang vilket ju Njie också känns som.
Mycket bra detta och precis vad jag hade hoppats på. Nu inväntar vi med spänning på hur klubben kommer att hantera Janssons respektive Järdlers Kouakou och JVP-gate. En av dom får gärna stanna om motivationen finns där och då tänker jag på Kouakou som i tidigare klubbar bevisat att han är av allsvensk klass i sina bättre stunder. Med motivation och en rejäl försäsong i benen kan han bli ett utropstecken. Saknas motivationen saknas incitament till att behålla honom och då ser jag hellre att klubben löser honom från hans plikter redan nu i vinter. Hur Järdler tänkte när han gick igenom JVP’s cv och sedan värvade honom är i mina ögon helt obegripligt. Förmodligen tänkte han inte alls, han lät agenturen presentera ett alternativ och slog sedan till. Det jobbet hade jag gjort lika bra.