Naturligtvis går det utmärkt att prata om truppvärde även när det gäller ett lag i Superettan. Att det antagligen blir svårare att sälja dyrt tror jag att alla inser. Likaså att många av spelarna i nuläget är svåra att värdera. Men rimligen finns det flera som det, serietillhörigheten till trots, skulle gå att få riktigt bra betalt för. Kanske kan Öster faktiskt bryta det hierarkiska mönstret och slå försäljningsrekord i Superettan? Jag tror att det är fullt realistiskt, just för att truppvärdet i år är betydande. Läget är inte statiskt, utan hela tiden i rörelse.
Och vad gäller JVP:s kapacitet - hur bra är han egentligen? Jag HOPPAS verkligen att han får sitt genombrott i år. Han är stor och stark, verkar ha bra löpkapacitet och det syns att han kämpar. Men jag kan också konstatera att han hittills har varit oerhört trubbig i avsluten. Det är klart att man då undrar hur bra han egentligen är. I mina ögon har Uddenäs hittills sett mer intressant ut, även om han också stundtals var rätt osynlig förra året.
Vad gäller ABW, Seger och kanske även något mer oväntat tillskott så handlar det också om NÄR Ola och styrelsen ska agera. Dyker det upp ett riktigt bra tillfälle de kommande veckorna kan det vara lika bra att slå till - även om truppen är stor. Hellre det än att försöka lösa problem med panikvärvningar i sommar. Det blir nästan aldrig bra.
Som helhet tycker jag dock att truppen redan ser slagkraftig ut. Kanske faktiskt ett strå vassare än förra året. Har hittills varit särskilt förtjust i Jatta och Carlstrand. I den bästa av världar hittar även Kouakou tillbaka till sin forna form.