Zingo Vill du förtydliga när denna bild är tagen? För en annan som försöker vara källkritisk så hittar jag inte denna bild/tweet när jag bläddrat långt bakåt i Elon´s tweet-historik. Samtidigt saknas datumangivelse som finns på alla postade inlägg på Twitter/X.
"Tidsangivelsen för publicering av tweets har funnits sedan Twitter lanserades offentligt i juli 2006. Detta gäller för alla användare, inklusive Elon Musk. Alla hans inlägg på X (tidigare Twitter) har en tidsangivelse som visar när de publicerades, precis som för alla andra konton"
ChatGPT svarar följande på frågan om "Har Elon Musk någon gång nämnt att stänga av Zelenskys konto på X?;
"Det finns inga bevis för att Elon Musk någonsin har övervägt eller uttalat sig om att stänga av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyjs konto på X (tidigare Twitter)."
Vill även förtydliga att detta inte är ett ställningstagande utan jag är mer nyfiken på hur vi kan säkerställa information från de olika källor där vi hämtar dem. Vi kanske inte kan lita på ChatGPT men ska vi svälja en bild postad av en ansedd moderator för ett forum (Ingen kritik mot dig Zingo utan mer en öppen fråga)?
Detta kanske blir way off-topic men källkritik är ack så viktigt i debattklimatet som råder just nu.