Redarmy88 Vad tror vi om vår sportchefsroll ? Med Jesper Jansson kändes det riktigt bra långsiktigt för att på ett par månader grusas. Nu måste vi in med ett nytt långsiktigt namn där vi bygger både trupp och truppvärde för att överleva långsiktigt. Det kanske inte är helt fel att försöka locka "hem" Enes från Örebro. Vi behöver ett namn som kan jobba över tid hos oss.
fåtöljsupporter a.k.a. fr Redarmy88 Nu förstår jag inte, JJ var nog aldrig tänkt som sportchef, snarare en tillfällig lösning. Speciellt om man lyssnar på vad JJ själv sa.
Ruuben Redarmy88 Enes lär bli kvar i Örebro-trakten ett tag till, han flyttade ju med fru och barn dit, inget man flänger runt på hur som helst med skolbyte etc.
Bancroft Jag vill se just den viktiga långsiktigheten i detta, någon som ser sin medverkan i Öster ur ett fem- eller tioårsperspektiv. Om det sedan tar tid så får det göra det, Järdler får väl fortsätta som tf sportchef trots hans katastrofala insats i den rollen i ÖSK. Så visst, jag ser ju hellre att sportchefsfrågan är löst i april än i oktober men om det dröjer till oktober för att vi ska kunna knyta till oss ett vettigt namn så får det göra det. Det ska också vara ett namn som vill jobba med oss helt oavsett serietillhörighet och det ska vara någon som tror på siffror och har Moneyball som favoritfilm. Kort sagt någon som @Villenyblom skulle tro vara lämplig för uppdraget.
Sääf Sr Bancroft om vi varit sugna på enes borde vi inte hugget i höstas? Bra namn absolut, men är kanske något som gör att klubben inte tycker det är rätt gubbe med tanke på att man fick på Jansson som konsult istället.
VV-Oppnasitt84 Bancroft Enes Smajlovic bor i Ljungby och spelar fotboll i Guddarp. Mötte honom i en träningsmatch för något år sen. Vad har han med tråden att göra?
Janusa Ibland finns det tidsfönster som uppenbarar sig och ger en möjlighet att ta ett beslut som skulle kunna innebära att man som förening skulle kunna lyfta sig två nivåer i ett svep. Jag anser att Östers If hade ett sådant tidsfönster med JJ som sportsligt ansvarig där möjlighet fanns att knyta honom till klubben och ta flera kliv i ett svep och som föreningen verkligen skulle behöva på den sportsliga sidan och då även inkluderat hur man arbetar med akademin. Tyvärr tog man inte den möjligheten att knyta JJ till sig på grund av prestige och rädsla..(det är väl klart som korvspad att han ville) utan lät den möjligheten glida ur händerna....resultatet av detta kommer att visa sig i förlängningen. Att ens fundera på att Jädler skulle passa i en sådan roll är jag fullkomligt oförstående till. Det skall bli intressant att se vem man tar in istället, då man redan har "förbrukat" två sportligt ansvariga av mycket hög klass.
Pelle Om JJ skulle vilja vara här skulle han så klart varit det. Han valde anorlunda. Att han inte ville vara sportchef var ju tydligt
EF-JKPG Att säga att det beror på att man inte vill eller rädda för jjs idéer är nog att ta i? Det hela handlar ju om att leva i sin egen ekonomiska verklighet- och då kanske vi måste hinna etablera oss och höja vår omsättning en hel del innan vi har råd med en sådan anställning/position?
Janusa EF-JKPG Klart det finns en ekonomisk verklighet för alla inte minst för Öster som förening. Det har du fullständigt rätt i och alla har ju en ekonomisk verklighet att förhålla sig till både företag, privatpersoner och föreningar. I min värld är det en fråga om prioriteringar och vad man vill uppnå på lång sikt. Fast du vet nog lika väl som jag, att om man verkligen vill och framförallt vågar så går det mesta att lösa (även ekonomin) och att det krävs ett ledarskap för att våga...men nu har vi missat den möjligheten med JJ och får leta efter en ny möjlighet.
Hasse-Hattrick Janusa Att riskera ekonomin för att tillfredsställa Jesper Janssons drömanställning vore som att låna pengar för att köpa Tesla aktier. Inte särskilt klokt utan jäkligt riskabelt.
sandjohansson Hasse-Hattrick Exakt. Jesper har fina meriter som sportchef och hade vi missat honom som det på grund av snålhet så. Men i den här rollen... Ja, den är inte så vanlig i svensk kontext så det är svårt att veta vad man kan få ut av det på längre sikt. Om det ska vara "mer strategiskt" som Jesper säger så har jag personligen svårt att se hur man ska få ihop en heltid. Det svåra är inte att se att sätta en strategi utan att utföra den och han vill ju inte vara operationell.
Sabba Så länge vi har Järdler, mannen med 9 liv, eller Jesus inom svensk fotboll som återuppstår i någon svensk förening varje/varannat år , så kan allt hända…. Hoppas ÖIF hittar ett klokt var på längre sikt.
GNA Synd med JJ, tror också han ville vara kvar i klubben och jag är övertygad att han skulle ha tillfört massor på många plan. Sen hände något på vägen och nu har skeppet seglat. Allt har sin tid och ibland får man inte ihop saker och ting. Nu hoppas vi på en framtida engagerad sportchef som får verktygen och möjligheten att verka över tid.
Ols Säkert är det så att JJ gärna hade varit kvar i Öster men ännu hellre - och det finns inga oklarheter här - än att jobba som sportchef ville han jobba som fotbollschef (eller chefsideolog om du så vill). En typ av uppdrag som få svenska klubbar har i sin organisation. Så när blåvitt erbjuder en sådan vill JJ hellre jobba i den rollen än som sportchef. Oavsett vilken klubb det handlar om.
Slangen Ledig sportchef: https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/klart-thomas-berntsen-lamnar-aik/
Villenyblom Slangen Helt värdelös, ville göra resultat med AIK på typ 30m genom att endast ta in 27-28+. Priset för den mest värdelösa går dock till Aiks styrelse