El_barto
I min bok gjorde Mattis endast ett uppenbart misstag under matchen och jag talar inte om att slå farliga (oflyt) bakåtpassningar eller stå på fel fot framför mållinjen (otur), sånt händer och är svåra att undvika. Nej, det jag syftar på är när han efter en timmas spel får en brutal tackling in i reklamskylten och den gjorde ont är jag övertygad om. Först är jag orolig hur det har gått för honom men han lyckas resa på sig och tar stöd mot reklamskylten. Därefter faller han ihop och blir liggande utanför planen och i det ögonblicket står jag upp framför teven och vrålar "IN OCH LÄGG DIG PÅ PLANEN POJKJÄVEL!"
Ska man som Öster spela med hög press, och det var inte djurgårdarna helt bekväma med, kräver det mycket kondition och goda lungor. Därför är det värdefullt med ständiga avbrott i spelet för återhämtning för att genomföra spelidén. Cyniskt? Javisst, men hur gjorde AIK när de var i Växjö senast?
Varje gång djurgårdsklacken bakom Östermålet hade skanderat "ut med liket" om Mattis hade använt sina sista droppar adrenalin och lyckats krypa/hasa/hoppa in på planen för vård så hade Tatu, Ask och resten av gänget fått ner pulsen ytterligare några slag till en hanterbar nivå och det hade behövts.
Nu fick spelet fortsätta direkt med en djurgårdshörna utan vår längste spelare på planen och ett par minuters tröstlöst jagande med en man kort.
Ja, jag är medveten om att mina tankar strider mot vad som är goda värderingar inom fotbollen men gentleman kan man vara på krogen eller hemma hos flickvännens föräldrar men absolut inte på 3Arena.
Nu ska jag torka bort salivfläckarna på 32-tummaren.