Hur stor är då chansen att nå allsvenskt kval inför Sundsvall borta? Denna gång är spelbolagsodds (Unibet) grunden för beräkning av utfall i omgång 29 och i omgång 30 används återigen fördelningen 46-25-29% (hemmaseger-oavgjort-bortaseger).
Målskillnaden kan mycket väl bli avgörande nu när vi har två andra lag på samma poäng. Jag räknar med att vi inte kommer rå på Helsingborgs målskillnad. De andra lagen är svårare att sia om, så därför kommer jag presentera tre olika nivåer så kan man själv välja utifrån preferens optimism/pessimism.
* Sannolikheten att Öster vinner båda sina matcher är 12,5%
* Sannolikheten att Helsingborg tar max en poäng är 27,7%
* Sannolikheten att Norrby tar max 4 poäng: 82,9%
* Sannolikheten att Trelleborg tar max 4 poäng: 82,9%
Om man tror att det räcker att ta fler poäng än Helsingborg blir sannolikheten för allsvensk kval 3,47%.
Om man tror att vi behöver tar fler poäng än Trelleborg också landar vi på 2,87%
Och om man är pessimist och räknar med att vi även måste ta fler poäng än TFF så landar sannolikheten på 2,53%
Så vi kanske kan enas i att vi hatar decimaler och väga in den lilla chansen att slå Helsingborgs målskillnad? Då blir sannolikheten för allsvenskt kval rätt och slätt 3%.
Det är 26 gånger högre sannolikhet jämfört med före omgång 28!
Känner du inte tillräcklig hybris ännu? Då kan jag lägga till att chansen till det perfekta utfallet i omgång 28 (d v s vinst för Öster och förluster för Helsingborg, Trelleborg, Landskrona och Norrby) var endast 0,45%. Med andra ord, utfallet i omgång 28 är en större skräll än att vi utifrån nuvarande situation når allsvenskt kval.
Men glöm inte att det fortfarande är 97% sannolikhet att vi missar allsvenskt kval.
EDIT: Uppdaterat siffrorna efter @Jockeluring s påpekande om att vi har råd att HIF tar 1 poäng.