Jag har snackat lite med Chat GPT på temat tur Vs otur. Jag tycker nämligen att den aspekten är underskattad i media och i forumdebatter. Jag har i alla år hävdat att 1) Roar Hansen var och är jätteduktig, men också 2) att Öster hade statistiskt sett mycket mer stolpe in än stolpe ut det året (2012) då vi vann typ elva matcher i rad.
När jag och Chat GPT snackat ihop oss en stund så bad jag om lite olika utfall. Jag kan inte återge allt hennes arbete, men i korthet:
Till skillnad från i t.ex. tennis och basket har tur / otur stor betydelse i fotboll (det är ju skillnad på om en match slutar 99-92 eller 1-0). Enligt Chattis krävs det minst fem fulla säsonger av t.ex. Allsvenskan innan skillnaden mellan tur och otur jämnar ut sig.
Jag bad hen simulera fem Allsvenska sluttabeller utifrån den enkla instruktionen att det lag media tippat som etta i Allsvenskan 2025 skulle vara objektivt sett lite bättre än laget som tippats tvåa som skulle vara lite bättre än lagets som tippats trea o.s.v. hela vägen ner till Öster (15:e) och Värnamo 16:e).
Jag kan inte visa grafen men så här beskriver Chattis den:
”Vad grafen visar:
Malmö FF och Hammarby IF tenderar att hamna högt – men inte alltid.
Sämre rankade lag (t.ex. Östers IF, IFK Värnamo) hamnar ibland mitt i tabellen – och till och med nära toppen.
Det finns stor överlappning mellan lagens poängintervall, vilket visar att små kvalitetsskillnader inte räcker för att statistiskt garantera ett utfall på bara 30 matcher.”
Hur är det med Öster så här långt i år. Har vi haft mer tur än otur eller tvärtom?