Dags att lyfta den här tråden då moderatorers anvisningar ifrågasätts mer eller mindre systematiskt och skapar såväl off-topic som irritation bland andra användare. Och jag känner att vi lite har kommit till ett vägskäl. Vi börjar diskussionen med följande citat från november 2025:
Zingo @Oldtimern har bett att få sin avstängning hävd, så vi ger det väl en chans till. Men om personen tänkt att köra på i samma stil som tidigare så väntar avstängning nummer tre - och det blir den absolut sista gången. Välkommen tillbaka!
Så här är det - det här forumet har haft mer tålamod med trollaktiviteter och provocerande inlägg än många andra. Jag och mina moderatorkollegor gillar högt i tak, men vi tolererar inte användare som gång på gång bryter forumets regler och ifrågasätter anvisningar. Idag var jag en millimeter från att trycka på ban-knappen för såväl @Oldtimern som några "humorister" som försvarar honom eller försöker skämta bort hans beteende. Jag sansade mig dock och bestämde mig för att skriva denna text så fort jag kommit hem.
Och jag har nog skrivit andemeningen av följande minst hundra gånger, men jag provar en gång till på ett nytt sätt för alla som behöver läsa det (alltså inte till någon enskild person) - det här forumet är inte till för DIG som läser detta. Det är inte en plats där DU kan skriva precis vad du vill. Det här forumet är till för OSS ALLA härinne, och så behöver vi förutsätta att alla skribenter härinne kan följa regler och anvisningar, samt ta till sig av den kritik de får istället för att sticka ihåliga offerkoftor.
Jag har fått nog känner jag. Och det är inte ofta jag känner så. Men putslustighet eller visad ovilja att ta till sig vad jag eller andra moderatorer skriver kommer från och med nu att resultera i avstängningar. Och för några av de här användarna kommer det inte att finnas någon väg tillbaka så länge jag är med och roddar det här forumet.
Så kan vi SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA skärpa till oss nu. Följ regler och anvisningar. Sluta tjafsa om "lågt i tak" eller "jag förstår inte vad jag gör fel" trots att varje moderator tydligt skriver vad som är fel. Så slipper jag hovra med fingret över ban-knappen fler gånger. För det är absolut inget jag gillar att behöva göra.
Och - skriv i den här tråden om ni har åsikter om moderation. Ingen annanstans.