Jag tror på det onaturliga och saker utanför den verkliga världen, men jag tror ej på att våran insats just idag trumpades av "otur". På grund av min intresse för taktisk analys och i hopp om att försöka vara mindre negativ, kommer jag att försöka bygga upp denna post mer som konstruktiv kritik än klagomål. Läs gärna om ni pallar.
Spelar-kommentarer:
- Det märks att Mattis saknades idag. Han är en alldeles utmärkt pjäs på plan, både när vi har det svårt att ta oss upp på deras planhalva men också som grunden till backarnas passningsspel. Visst kan han också klanta till sig precis som alla andra, men utan honom känns det som att vi har det svårt att kommunicera mellan Robin och de andra backarna. Det blir knivigt att satsa på komplicerat back-passningsspel och långbollar utan honom. Dessutom blir det glest med avslut från backlinjen(då han och Dennis Olsson egentligen är de enda som vågar försöka).
- Jag tror personligen att Kricak saknade en del av kemin idag, då vi saknade ovannämnda spelare idag. Det är såklart klantigt att tappa bollen som han gjorde, vilket dessutom ledde till matchens vändpunkt taniga 3 minuter in. Det är som det är, shit happens. Bortsett från den enstaka situationen ryckte han upp sig och kämpade på. Kudos, bra insats.
- Noah Söderberg. Han springer som ett djur, skapar ytor och vågar stångas i både när- och nickdueller... Dock måste han öva på sin precision. Självklart ser jag hellre ett skott mot mål än ett avslut bortschabblat p.g.a. förvirrning eller hesitation, dock får bollen gärna hamna I målet. Öva på avslut och passningsspel, annars bra insats.
- Uddenäs. Han är snabb, oftast i rätt position och bra på att passa när han förstår att han ej själv kommer fram. Dock måste han rycka upp sig, öva på sina avslut och se till att faktiskt trycka iväg ett skott när vi har solklart tillfälle.
- Alibek Aliev. Din legend. Vart har du varit de senaste matcherna? Jag kan egentligen inte mycket att säga om honom, han är den bästa målgöraren vi har... och det säger dessvärre mycket om våran situation just nu. Många chanser missade, många felbeslut i anfall, hoppas att desperationen av att potentiellt trilla ut igen pumpar igång adrenalinet i hans system.
- Ljung, Christensen och Suhonen. Bra kämpat idag, dock räckte det inte riktigt till för att ge oss ett enda mål.
- Rodic. Det borde vara olagligt att ge dig så lite tid att etablera dig själv på. Jag vet att han inte har nog med uthållighet för att klara av att kämpa på som han gör i 90 minuter, dock är det förjävligt att han inte ens får hälften av det att leka med. Inte nog med det blir han inbytt när det redan står 0 - 3, vilket skulle knäcka, eller åtminstone påverka, även den mest taggade avbytaren på Guds gröna jord. Ljung är duktig men han kan lika väl ta Rodic's plats som inbyte i andra halvlek.
- Resterande spelare var så neutrala denna match att jag inte har något särskilt att säga om dem, vilket både är positivt och negativt.
Generella tankar:
En trend jag har märkt på senaste är att vi ofta saknar spelare i dem positionerna man kanske inte förväntar sig att bollen kommer till, t.ex. bakom den blandade klumpen av spelare under hörnor/inlägg eller i mitten av opponerande halvplanen. Jag vet inte hur jag kan förklara det på ett bättre sätt, men det känns att det ofta är en tom yta där bollen råkar hamnar vid. Vi är aldrig "där" när det verkligen skulle gynna oss... hur fan löser man det egentligen? Jag vet inte, kanske man ska utse "Plan B" positioner i tillfällen? Det är frustrerande, hursomhelst.
Utan att låta som en trasig skiva vill jag bara avsluta min rant med ännu en push att HELA truppen övar på nedtagningar, avslut och anfall. Vi har oftast starka defensiva faktorer, såväl som ett skickligt passningsspel och helt okej yt-skapande... men vi har missat/ej kunnat uppfölja på kanske 80 % av alla avslut vi tagit och chanser som vi har haft i Allsvenskan 2025 so far. Det är lite för sent nu, men jag hoppas att Foyston ser vad det är vi behöver öva på. Det finns mer saker att kommentera på men det orkar jag ärligt talat inte göra just nu.
Okej. Kanske var det lite otur i våran prestation idag. Ribbträffar, felstudsar, felpassningar och missförstånd... Det gör vem som helst irriterad och besviken. Det är bara en match av många, nästa kan inte bli sämre. Jag tror fortfarande på vår underbara trupp och vår förening, häng kvar nu! Tomorrow is a better day, och då går solen upp i Öster!
FORZA ÖIF!