Som konsument av lokal sportjournalistik har man genom åren följt Smålandspostens produktioner, vars ambitioner varierat. Och det med all rätt då den sportsliga bakgången (vad heter annars motsatsen till framgång) rimligen sänkt allmänhetens intresse för Öster, där vi får förstå att vi som engagerat lider och gläds med Öster oavsett serietillhörighet, tillhör undantagen.
Utöver de poddar som SMP producerat har uppföljningen på matcher fortsatt vara helt ok, det som däremot varit undermåligt har varit inför artiklarna. De som tar reda på förutsättningar, spekulerar i historik och tradition och som tar pulsen på spelare, tränare mm.
Vad beror det då på? Ja, medielandskapet ser heeeelt annorlunda ut. Allt fler föreningar, och spelare, ser till att själva styra över sin mediekanal, något som inte lär ha varit hindret i Östers fall. Förstår att detta ligger i föreningens ambition att förbättra. Bra så. Det behövs.
Personkemi.
Ingen insatt har undgått den trumpna atmosfär som präglat Östertränarens uttalanden i motgångens tid. Det är tråkigt, oprofessionellt och kan absolut ha en påverkan på hur media prioriterar. Förstår man inte vikten av att använda lokalmedia så är det något som klubbledningen bör jobba med. Medieträning. Jag är säker på att kompetenserna i både styrelse och klubbdirektör är högst medveten om detta.
Så vad blir då min utlovade, beska kritik mot pressen, läs Smålandsposten. Jo den handlar om när journalistiken går från att vara just det, till att bli gladlynt, påhejande supporterstojig med ideliga kärleksförklaringar över hur fantastiskt allting är. Det jag specifikt tänker på och som provocerat mig är de pod-produktioner som SMP producerat med stadens hockeylag som tema. Maken till idoldyrkande tror jag inte att jag varit med om, och det tycker jag visar hur snett det kan gå för en lokalredaktion när man blir bländad av guldglansen och glömmer bort sitt egentliga uppdrag. Att förhålla sig klädsamt neutralt distanserat och kritiskt till den man granskar.
Lakers framgångar, som de själva förtjänat, kan dock lätt förblinda och det finns där också en förklaring. Men som ansvarig utgivare på SMP och som sportsligt ansvarig hade jag definitivt funderat på att påminna om uppdraget. Kvällstidnings- och Se & Hör -skildringar hör inte anständig lokal journalistik till.
Som exempel lyssnade jag till en av de journalister som för Helsingborgs Dagblads räkning följer HIF i dess kamper, det kan ha varit Marjan Svab, eller möjligen någon annan. När han i en intervju pratade om sitt journalistiska uppdrag påtalade han att det handlade om att kritiskt granska och tycka, och absolut inte om att inställsamt agera hyllningskör för föreningen. Något jag känner Lakerspodden missar å det grövsta.
Såja. Det var skönt att få sagt. Låt debatten fortsätta.