@Petter Bengtsson sa:
@NonPhixion sa:
@Petter Bengtsson sa:
@NonPhixion sa:
@Petter Bengtsson sa:
Det jag tänker mig är alltså något mer ambitiöst (betydligt mer material) än det som både Radio 1930 och Min boll i nuläget producerar. Det borde gå att få hyfsat betalt för det. Och då skulle SMP på allvar bli utmanade. Av detta forum att döma är många av deras kunder missnöjda.
Tänker du bara att det skulle vara material kring Öster? Har svårt att se att en sån marknad finns i dagsläget.
Nä, lokal fotboll eller möjligen lokal sport (kanske då bara de större lagidrotterna) tror jag hade behövts för att göra det lönsamt. Fotboll, om vi nu tänker oss den avgränsningen, är ju faktiskt ett varumärke i sig. Jag tror definitivt att det skulle gå att göra mycket av det, särskilt om man vid sidan av de traditionella matchreferaten också kan pröva en del nya grepp. Att emellanåt även bevaka mediebevakningen, som jag just föreslog i annan tråd, är ett av de mer okonventionella grepp som jag tror kan funka.
Nu jag inte i branschen men det låter som man behöver ett annat "mediehus" bakom sig för att på riktigt konkurrera med Goda Media. Men det kan säkert andra svara på.
Antingen ett annat mediehus eller en hyfsad grundplåt (via Kickstarter?) och en riktigt bra affärsidé. Jag lutar åt det senare. Gamla mediehus är just gamla. Det räcker inte längre.
Inte för att vara neggig, men det du beskriver skulle kräva ganska rejält med resurser om det ska ske i någon vidare omfattning och kvalitet. Om det ska ske lokalt, t ex Kronobergs län, är antalet huvuden som skulle kunna tänka sig bidra ekonomiskt till detta antagligen ganska begränsat. Om det ska ske i större skala är det enorma resurser vi talar om. Det skulle bli väldigt svårt, förmodligen närmast omöjligt, att få in medel via en kickstarter som är tillräckliga för att täcka kostnaderna ens för en uppstartsperiod. Initiativtagarna skulle antingen själva behöva ligga ute med pengar och riska väldigt mycket på något som kommer vara svårt att få ekonomi i, åtminstone på annat än en längre horisont, eller dra in någon/några större privata investerare som då har att tackla samma risk.
En möjlighet vore ju att basera det på ideella krafter men plattformar för det finns ju redan (exempelvis svenskafans) och då är det troligtvis mycket enklare att använda dessa befintliga än att uppfinna hjulet på nytt.