Eric Visst hade det gått att utreda, jag argumenterar bara utifrån de fakta som finns på bordet idag och inget har än så länge övertygat mig om att det skulle vara ett seriöst alternativ. Sen vill jag också påpeka att du har konsekvent uttryckt att det är idioti att renovera och därmed inte bjudit in till mycket debatt.
Mitt initiala problem med lösningen är att det inte löser Östers problem med en sammanhållen träningsanläggning då inte tillräckligt många fotbollsplaner byggs. Jag har också svårt att se att det skulle locka många studenter och evenemang att Östers p11 tränar på arenastaden snarare än på Åbo.
Renoveringen av Värendsvallen budgeteras till 37 miljoner (+ 50 för Åbo) Det som ska genomföras inom ramen för renoveringen är följande:
”Renoveringen omfattar bland annat nya löparbanor, ny belysning, upprustad läktare, ny resultattavla, åtgärder i konstruktion och tekniska system samt en ny naturgräsplan med bevattnings- och dräneringssystem.”
Nya löparbanor, belysning, resultattavla, tekniska system och naturgräsplan med bevattnings- och dräneringssystem. Har rimligen samma livslängd på Värendsvallen som på en nybyggd arena därmed inga ökade kostnader där.
Det som då kan ha en kortare intervall för underhåll är därmed läktare och konstruktionsåtgärder. Och visst är det så att visst underhåll av en byggnad ökar med ålder men långt ifrån allt. Det finns många byggnader i vårt samhälle från 1968 och tidigare, att argumentera för att det alltid är billigare att riva och bygga nytt tycker jag känns märkligt.
Likaså så tror jag att det blir svårt att hämta hem de 90 miljoner extra som det skulle kosta på enbart underhåll av konstruktionen av läktaren de närmsta 50 åren och jag är inte alls övertygad om att det skulle skapa de mervärden i form av inflyttning och evenemang som du refererar till, åtminstone inte i den skala att det skulle kompensera för den fördubblade kostnaden.
Jag är medveten om att jag kanske har en något raljant ton i en eller två meningar i detta inlägg men det är menat som ett debattinlägg och ett framförande av hur jag ser på situationen och jag är öppen för att bli övertygad!
Mvh Svensson
Källa: https://www.vaxjo.se/sidor/se-och-gora/nyheter---se-och-gora/arkiv/2026-02-18-nytt-steg-for-varendsvallens-renovering.html