Svensson
Tack för ett resonerande inlägg. Nej att det ”alltid” är dyrare att renovera var något som jag skrev i affekt men i övrigt så tycker jag att jag tidigare försökt att motivera mitt ställningstagande med dels att det i mitt tycke är betydligt bättre att samla så mycket som möjligt av Östers verksamhet på ett ställe samt att Växjö som stad hade tjänat på en framtidssäkrad och toppmodern arenastad. Merkostnaden för detta är i min värld ganska så liten.
Även om inte detta är ett friidrottsforum så tycker jag verkligen att det är intressant för diskussionen att resonera kring hur många fler event och eventuellt elitsatsande ungdomar som en modern och funktionsändamålsenlig anläggning kan dra till sig.
Det är inga småpengar, varje event med x antal hundra ungdomar samt föräldrar och syskon leder till konsumtion på restauranger, i affärer samt hotellnätter. Varje extra elev ger en skolpeng på kanske 400k samt all konsumtion som kommer med detta.
En renoverad anläggning kommer bli bättre än idag men den kommer ju inte att bygga som och bli lika bra disponerad som en ny, det måste vi väll alla kunna enas om?
I grund och botten landar jag i åsikten att vi måste våga satsa för framtiden, historiskt sätt så har vi som kommun vågat det med väldigt positivt resultat så varför sluta nu?
Eller varför kan vi inte i alla fall få en ärlig och transparent utredning kring de två alternativen.
Även jag är redo att byta fot i frågan om en seriös utredning hade visat att det vore bättre med en renovering. Men just nu är jag rädd för att politiker och tjänstemän av någon anledning kört fast på ett spår och att det är för mycket egen stolthet och konflikträdsla inblandad för att våga överväga fler alternativ.