Tur eller otur, alla ramträffar tyder på att vi saknar finess och precision. Man kan skylla ifrån sig på många saker, men vi har dessvärre minst antal avslut i hela ligan.
Man kan inte heller bortförklara det på att vi är ett Superetta-lag i grunden, då Degerfors ligger över oss med 50+ vanliga avslut, respektive 26 mer avslut på mål. Då ligger ändå jättar som Gnaget under Degerfors i båda ovannämnda fälten, så det är ju inte att Degerfors är bättre på något sätt, bara att de vågar trycka till bolljäveln någon gång mer än oss varje match. Det har bara gett Degerfors 4 mer mål än oss, men fyra mål skulle kunna vart lika med 12 poäng med tanke på alla matcher vi spelat lika på.
Resten av detta inlägg får man ta med en nypa salt, då allt detta är så lätt för mig att säga. Det är bara min personliga åsikt.
Rent logiskt och teoretiskt har vi 5/17 mål på fasta situationer =0,294 = ca 30 % av våra mål är gjorda på frisparkar, hörnor, inkast och straffar… så varför i hela friden satsar vi inte oftare på avslut om 70 % av våra mål är gjorda utanför de fasta situationerna? Eller ännu bättre, öva specifikt på att förbättra avsluten?
Ofta blir det bara så att vi stannar upp själva, fastnar och blir låsta utan att ens fått bollen vidare när vi står precis utanför straffområdet. Det kan jag bli jävligt less på. Varje mål behöver inte komma från ett inlägg från ytterkanten eller ett flashy passningsspel, då det visar sig att varken fientliga backar eller målvakter är perfekta i sitt spel. Hur ofta har vi inte gjort mål på att det nuddat en motståndare så att den styrs in slumpmässigt/ målvakten tappar bollen så att vi får chans på retur.
Mot Värnamo måste vi våga SATSA, annars hamnar vi i det passiva statiska spelet vi fastnar i så ofta. En boll på målvakten eller skott i ribban är fortfarande en motivations-faktor, nästa gång sitter den ju!
Tldr; Skjut bolljäveln oftare så blir det nog mål.