Zingo Björknesjö har mindre att förlora, han vet att han kan hanka sig fram i 08-området även om han skulle misslyckas i Öster
Jag får revidera den här en aning efter att lyssnat på en intervju med Björknesjö i en podd. Där framgår det att han har eget företag som han pysslar med när han inte är fotbollstränare. Och det går bra. Så han gör lite mer än att hanka sig fram.
Det var intressant lyssning faktiskt, hela Björknesjös story fram t o m Djurgården förra året avhandlats. Jag tycker inte riktigt det går att säga att han är nån slags demontränare som räddar lag på dekis, det känns snarare som att han menar att det är möjligt givet att förutsättningarna finns (klubb som satsar, spelare som vill o s v). Det är en fotbollsnörd av rang, hur i helvete kan han komma ihåg alla de matcher han refererar till i avsnittet? Och som jag sagt tidigare, en feelgoodtränare som jobbar tillsammans med spelarna mer än någon som pekar med hela handen.
Han säger också några saker som är intressanta, rent allmänt. Till exempel att det alltid är "svajigt" i början när man tar över en klubb i mitten av säsongen. Det tar tid att få spelare att tänka nytt. Och att vinster rätt tidigt är avgörande för hur det går.
Här är podden för den som är intresserad - ska väl egentligen leta upp vår specifika podd-tråd men då detta avsnitt i princip består av en enda lång Björknesjö-monolog via telefon (helvete vad karln pratar) så postar jag den här istället.