Zingo Eftersom jag hade en deadline i fredags och absolut inte har tid med annat än att skriva satte jag mig ner och började skanna lite artiklar i Mediearkivet.
Det som verkar hänt där för 13 år sedan (2012) är att Hovshaga fick en gratisplats i Division 1 och att damspelare från Öster lämnade för att få utrymme (då inte den stora flykten). Hovshaga gick ihop med Växjö FF och blev DFF. 2012 förs samtal om samarbete med Öster, men det blir det inget med. 2013 degraderas Damlaget till Division 1. Förslag på sammangående eller samarbete finns, men det blir det ingenting med. Istället får de hjälp av det s.k. hockeylaget!
14 december 2013 skriver SMP:
_"Kommande säsong spelar både Öster och Växjö DFF i samma division 1-serie.
Klubbarna har försökt få i gång ett samarbete, men de planerna lades nyligen ner. I går presenterade i stället Växjö DFF en ny samarbetspartner. Den nybildade klubben kommer att få hjälp av hockeyns Växjö Lakers."_
9 januari 2014 skriver SMP: "I förra veckan berättade Smålandsposten att Östers damlag troligen drar sig ur division 1 östra till den stundande säsongen" och veckan före (3 januari) hade första uppgifterna om att damlaget skulle läggas ned sipprat ut.
Så slutligen, under rubriken "Öster + Växjö DFF = Sant" blir det offentligt. 21 januari 2014 skriver SMP: "Östers IF kommer inte att seriespela i damfotboll i år. Österspelarna, de som finns kvar i föreningen efter degraderingen från elitettan, kommer att slussas in i nysatsningen Växjö DFF."
Dvs. Allt det här hände innan mardrömmen mot Frej den där novemberkvällen 2014. Och det skedde under en tid.
Jag tror vare sig det är rätt att skylla det (enbart) på ekonomin eller rubricera det som en hostile takeover.
Men oavsett skiter jag i vilket. De är tillbaka!