Zingo Öster hämtade sig aldrig från skeendena under 2013.
Fick lite tid över så känner att jag vill skriva lite mer om just detta för de som är intresserade. Det var såklart jobbigt för de i damlaget som blev kvar i Öster inför seriestarten 2013, och de damfotbollsförespråkare som fanns kvar i styrelsen hade svårt att motivera att satsa mer pengar på damlaget där och då. Istället gick lite snacket att om Östers herrar bara skulle klara sig kvar i Allsvenskan så skulle ekonomin till damerna lösa sig sen. Men signalerna blev ju tokfel - "ni får vänta lite på herrarna här bara". Så även om det gör ont att erkänna kan jag köpa att spelare ville lämna.
Sen är det ju det här med att Öster fick "chansen" att vara med i samgåendet. Som jag förstod det så var parterna långt ifrån varandra och Öster aldrig riktigt intresserade vilket man lite kan förstå efter att elva spelare försvunnit på några månader. Det finns inga tvivel om att det fanns krafter bakom Växjö DFF som såg sin chans att snabbt plocka in pusselbitar som Öster tidigare lagt, och det var aldrig någonsin på tal om att man skulle lägga ner planerna på den nystartade föreningen Växjö DFF och gå samman in i Öster istället.
Så varför Öster skulle vilja samarbeta (lite med andra ord rakt av sponsra Växjö DFF) är ganska svårt att förstå. Framförallt efter debaclet 2013, när man hade fullt sjå att få ihop en ekonomi för att klara Superettan 2014 (vilket ju skulle bli nästa debacle). Min bild är att det var rent taktiskt från Växjö DFF, att utmåla det som man "gav Öster chansen att vara med" för att tona ner bilden av ett fientligt övertagande. Som i så många fall är inget riktigt svart och vitt, bara en massa gråskalor.
Personligen är jag väldigt glad och lättad över att Öster gör det här själva från början. Det kan nu aldrig snackas om att Öster tar över en annan förening och tar genvägar till framgång. Vi bygger från grunden. Som på Stigs tid.