@Calle01 sa:
@Petter Bengtsson sa:
@Calle01 sa:
@Plantagenparkeringen sa:
Kan ändå förstå Smp prioritering. Öster är i ingenmansland och Lakers spelar i topp. Men en gratismatch är alltid en gratismatch.
Jag förstår inte alls SMPs prioritering (om det är en prioritering). Östers matcher är en stor händelse i Kronobergs län och att bevakningen inte är bättre är överraskande.
Min gissning, baserad på lokaltidningarnas generella nedgång de senaste åren, är att de bara har råd med en begränsad bemanning på sportredaktionen. Förmodligen ger hockeyn fler klick som leder till prenumerationer (sådant är mätbart, jag har själv sett sådana verktyg in action). Därav prioriteringen. Att Östers matcher är stora idrottshändelser i länet behöver inte betyda att de drar mycket trafik till Smp.se.
För något år sedan tog jag upp den lokala mediesituationen här inne, men de flesta förklarade då att var nöjda med Minboll. Nu torde det vara uppenbart att den lösningen inte ger tillräckligt mycket pengar. Som jag skrev redan då: de etablerade medieföretagen som Smp behöver bli mer kreativa och leverera innehåll i flera medier. Och supporterproducerade produkter som Radio 1930 blir allt viktigare. Smp borde knyta till sig den podcasten och kanske även addera bildinnehåll.
Låt oss kolla på den bevakning som faktiskt sker idag på minboll.se. En artikel om Öster men samtidigt en artikel om Räppe, en om Älmeboda/Linneryd, en om Älmhult och en om VDFF. Jag kanske har glömt någon lokal storhet som det även skrivits om. Jag kanske är alltför röd och blå men om Öster är länets näst största förening så borde det synas i rapporteringen. För SMPs skull eftersom det torde generera fler klick än en artikel om Älmeboda/Linneryd.
Jag var rädd för att det skulle bli sämre bevakning när Laag försvann och jag tycker jag hittills fått rätt. Nu pratar jag om de skrivna artiklarna och inte om podden. Men det kanske var av ekonomiska skäl Laag var tvungen att sluta. Vad vet jag?
Det kanske verkade som att jag var nöjd med SMP:s bevakning av Öster. Det är jag inte. Jag tycker att det för lite, för tamt och ofta för sent. Hur mycket Dan M och hans kollegor jobbar vet jag inte. Men att bevakningen påverkas av krympande resurser är jag däremot övertygad om.
Det blir märkligt att säga att SMP:s sportsida saknar konkurrenter. Det är ju tvärtom! Radio 1930, det här forumet och Discovery+ är bara några av dem. Där och här får vi massor av info om Öster som Smp behöver förhålla sig till. Jag har förståelse för att det kan vara en tröttande kamp mot övermäktiga motståndare.
I kommentarerna här ovan framgår det ju också tydligt vad som efterfrågas. Mer fördjupning och längre artiklar. Det vill jag också ha. Ger sådant också fler klick och prenumerationer? Kanske inte. Representerar folk här inne en stor och viktig kundgrupp? Kanske. Hur många föredrar Radio 1930 framför Smp? Förmodligen allt fler.