De två största anledningarna till att jag tycker domaren var katastrofdålig (förutom mitt subjektiva Österhjärta) är följande:
- Avsaknad av konsekvent nivå.
Antingen får du vara hård i alla 50/50-dueller eller släppa det mesta. Åt båda håll.
Tamminen fick brotta sig genom livtag både två och tre gånger. Patriot flög som en vante o s v, medan liknande situationer ledde till frispark för blåvitt. Det håller inte.
- Koll på linjen. I första halvlek (det var då jag såg bäst) fick Glenn & Co flera hörnor och inkast som var mycket tveksamma och någon eller några direkt felaktiga. Detta gav känslan att domsluten gick västkustens väg alltmer.
Någon eller några är kritiska till Robbans respons i intervjun. Jag tycker det var skönt. Han levererade ett klassiskt understatement "vi hade många marginaler emot oss" eller något liknande. Alla Östersupportrar såg ungefär samma sak och det är skönt att tränaren inte börjar gnälla i teve. Han vet att han och laget måste rikta om fokuset på Halmstad direkt. Allt annat är en distraktion. Vi vet det också, men vi har den tveksamma förmånen att få vältra oss i vårt missnöje över domarinsatsen. Laget har en annan, viktigare uppgift.
Jag är ändå tacksam att få gå hem från en förlust och känna att Öster är ett lag med framåtanda, anfallsglädje och kämparglöd. Det har jag inte direkt känt när jag gått hem från de andra hemmaförlusterna i år.
Med det sagt är jag förbannad och domarn gjorde en usel insats. Nu krossar vi HBK.