Nedan text är författad av en person med insyn som vill vara anonym. Författaren till texten kontaktade mig och bad mig lägga ut denna text då det har önskats fler källor på de missnöjda medlemmarna, så här kommer det.
Som företagare, supporter och mångårig sponsor till Öster har jag följt East Fronts forum i många år. Har aldrig skrivit något inlägg men följer forumet regelbundet, jag är tacksam för att forumet finns, även om jag själv inte är aktiv och skriver här. Men jag förvånas över hur ensidig bilden ibland blir, och vilket mothugg det blir när någon försöker nyansera.
Jag skriver detta för att bidra med just en sådan nyans. Bilden av att Öster, med den nuvarande ledningen vid rodret, aldrig haft en bättre ledning än nu är inte bara förenklad utan den upplevs av många medlemmar som missvisande.
Fokus efter årsmötet har legat mycket på valberedningen. Delar av kritiken är rimlig, men det blir märkligt när det helt överskuggar det som för många är kärnfrågan. Utifrån min bild och de samtal jag haft kan jag säga att kritiken som funnits länge inte handlar om valberedningen utan om bristande ledarskap, och framför allt bristande förmåga att skapa och upprätthålla relationer.
Och det är avgörande i en förening som Öster. Relationer ÄR verksamheten till sponsorer, ideella, medlemmar och personal.
Från flera håll (inte minst bland sponsorer) hörs samma sak: uteblivna svar, dialoger som inte tas, svåra frågor som undviks. Det är inte enstaka händelser, av flera upplevs som återkommande problem. Konsekvenserna syns redan, det förs samtal om att vissa sponsorer överväger att minska sitt engagemang till Öster eller lämnar helt. Nya tillkommer, vilket är bra, men det väger inte upp att etablerade relationer tappas.
Jag får återkommande höra, även från andra sponsorer och företagare i Växjö, att missnöjet kring de här frågorna är betydligt större än vad som syns utåt. Samma sak internt. Där det finns en upplevelse av en hög personalomsättning.
Det här är också viktigt: kritiken kommer inte från enstaka missnöjda röster eller en valberedning med agenda. Den kommer från medlemmar, sponsorer och ideella krafter med långvarigt engagemang i klubben. Och när styrelsen, trots kännedom om problemen, till synes inte agerar då blir det ofrånkomligen också en fråga för valberedningen. Det är en del av deras uppdrag.
Därför blir det för enkelt att göra detta till en fråga om valberedningen. Det är inte där problemet börjar, men det är där det till slut hamnar. Jag skriver detta för att diskussionen behöver bli mer ärlig och nyanserad. Öster är större än enskilda personer och just nu upplevs brister i ledarskap och relationsbyggande som många menar behöver diskuteras öppet. Om kritiken inte lyfts fram kommer det heller inte att bli bättre och risken stor att man fortsätter i samma hjulspår.