Det här är inte mitt Östers IF. För första gången i mitt liv har jag själv buat och skrikit svordomar åt laget idag efter matchen.
Föreningen grundades av unga pojkar som satte kamratskapet framför allt annat. Man hjälptes åt och hjälpte varandra att ständigt bli bättre. Den attityden har tagit oss till eliten och framgångar internationellt genom åren. Eller som Masse Magnusson diktade 1936 ”och brytes ej vänskapens starkaste ring så ska vi nog storlagen slå”.
Med dagens lag slår vi i stort sett ingen. Spelare för spelare så är de självklart kompetenta överlag. Men glädjen och vänskapen på plan verkar saknas helt. Det är som om föreningens själva DNA har förändrats dramatiskt. Öster upplever jag idag som en sluten förening. Ytterst få personer tar de viktiga besluten. Vi har sett sparkade tränare och sportchefer, en ny linje med truppvärde och köp- och sälj före föreningstillhörighet, ett riggat årsmöte för ett par månader sedan och så till slut idag en katastrofal presskonferens med Mölder. Där det bara var ”jag och dom” och ingen som helst vi-känsla. Det är inte längre vänskapens ring. Det liknar mer Härskarringen från Mordor.
Vänskapen frodas i stället i läktarkulturen. Tvärt emot vad polisen antyder så är det kanske den tryggaste plats i Växjö man kan befinnas sig på. Det gör mig därför förbannad att föreningen väljer att godtyckligt och med luddiga motiveringar stänga av ej brottsmisstänkta unga supportrar som plöjer ner otaliga timmar ideellt i tifolokalen. I en hel säsong dessutom. Det är verkligen att skjuta sig själv i foten. Och otroligt ovärdigt.
Nu har jag lusläst stadgarna. Det är otydligt om en styrelse utan ordförande är beslutsför eller ej. (Men det står inget om att den inte skulle vara det). Som medlem önskar jag att den valda styrelsen snarast samlar sig och tar modiga beslut för att återupprätta föreningsdemokratin, transparensen gentemot medlemmarna och ett varmare ledarskap inåt och utåt. Präglat av dialog, tillit och vänlighet. Med det så tror jag att glädjen och segrarna kommer tillbaka. Alternativet är att vi åker ner i division ett redan i år.