Calle01
Vad som slår mig i den här härvan är fortfarande att det verkar ha funnits en ny, tilltänkt ordförande, som sedan, av oklar anledning, klev åt sidan. Varför? För att han eller hon fick för många emot sig? Jag vill också gärna veta vem det är - och rimligen läcker det ut så småningom.
Det som hittills har kommit ut är ganska vagt och antydande. Att det finns någon typ av personkonflikt (”brister i kommunikationen”) i botten är rätt uppenbart. Anledningen till att de inte säger mer har rimligen att göra med att de inte vill att situationen ska bli ännu värre. Några kommer inte överens, men man måste ändå gå vidare. Fullt begripligt.
Läget som föreningen just nu befinner sig i är likväl både bekymrande och märkligt. Skeppet saknar en kapten och det finns inte heller någon som öppet har visat intresse för att ta över rollen. Jag har inga särskilda band till någon av de inblandade, utan ser bara alltihop utifrån som supporter och tidningsläsare. Det hela är i mina ögon mest bara sorgligt. Att det har funnits konflikter om spelarvärvningar - jag bara antar att det är så - borde man väl bara kunna diskutera på ett möte eller på telefon? Att folk tycker olika är inte konstigt.
Vad jag också funderar på är vad föreningsarbete innebär mer generellt. Ofta är det ideellt eller dåligt betalt. Mycket otacksamt slit. När det går bra för en fotbollsförening är det mest spelarna som får uppskattning och när det går dåligt vänds blickarna ofta mot klubbledningen. Maktmissbruk är en vanlig kritik. Sådant förekommer säkert i en del föreningar, men jag tror att det är mycket vanligare att folk mest vill sina föreningar väl och därför offrar mycket av sin tid, ofta på bekostnad av privatlivet. Många hade kunnat ägna sig åt helt andra, mer inkomstbringande verksamheter.
Alltså - de som sitter i styrelser och valberedningar gör ett värdefullt jobb, som är helt nödvändigt för att föreningsdemokratin ska fungera. Många här inne är väl medvetna om det, men kanske inte riktigt alla? Ni som själva har gjort styrelsearbete i någon form vet vad jag menar. Makthunger är sällan drivkraften.
@Calle01, nu var det som synes din kommentar jag svarade på (eftersom vi båda undrar över vem den tilltänkte ordföranden är), men det här är menat som en mer allmän reflektion över vad som just nu händer i föreningen.