Possession ställer äckligt höga krav på spelarna. Jag tycker inte det är rimligt att vi ska försöka oss på det. Man måste kunna fatta mycket snabba beslut, röra sig extremt metodiskt och snabbt utan boll, vända och vrida fram nya svåra passningsvinklar och ha en första touch på högsta nivå. Pep Guardiola lägger enormt mycket tid på avancerat positionsspel för att minimera alla risker laget utsätter sig för.
För de som nu tror att problemet är Mattis, Starke och CLP så är det både rätt och fel.
Rätt om man förstår vilka avgörande roller målvakt och mittbackar har i possessionstrategin. Du måste ha extremt bollskickliga spelare på dessa positioner, de ska lura upp press, vara helt utan stress och hitta vinklar. Man behöver liksom en Manuel Neuer i målet.
Fel också, för inte kan vi väl på riktigt förvänta oss att Mattis, Gamfi, Starke och CLP ska dominera på fötterna som possessionspelet kräver. Jag tycker det är naivt om en tränare tror att vi ska kunna spela så med vårt material.
Alltså, Max försöker sig på en idé vi inte behärskar och den idén måste bytas. Då tror jag de vi har där bak kommer visa sig vara både dugliga och tillräckligt bra för topplacering. Jag tycker t.om synd om dem, detta experiment behöver avslutas…