Rimligen funderar Mölder och andra i föreningen just nu mycket på vad det är som har gått snett på sistone. Att det inte funkar ser alla. Sett till de enskilda spelarnas kvaliteter bör laget prestera bättre. Jag tycker dock att det är alldeles för tidigt att döma ut Mölder. Rimligen är han tillräckligt intelligent för att kunna ändra på saker. Situationen är inte statisk, utan går att påverka. Även om det börja brinna i knutarna.
Att just matcherna mot Hammarby har gått särskilt uselt - jag inkluderar då även de två allsvenska matcherna förra året - är tänkvärt. Uppenbarligen har de dyrare och bättre spelare, men det handlar också om hur de spelar. Öster har svårt mot lag som pressar högt mot backar och målvakt med dåligt passningsspel. Och det offensiva kantspelet har inte heller funnits där för att avlasta. Det är den ganska komplexa helheten som Mölder behöver ändra på. Det gäller inte bara i matcher mot Hammarby, även om problemen blir särskilt synliga mot just dem.
Ett sätt att ändra på läget kan vara att Pihlblad ersätter CLP i en 4-4-2-uppställning. Jag tror inte att den uppställningen hade gett utfallet 1-10 i de två senaste matcherna.