DannePsFrisparkar
Nu är det ju alltid svårt att egentligen veta allt runt ledarskapet som supporter, vi får sällan var med inne i omklädningsrummet, det är en sluten grupp som vi visserligen ser på plan.
Mitt intryck är dock att förra året hade vi en hel drös med spelare som alla delade på ansvar. Kricak tycker jag var en bra kapten, men det var långt ifrån bara han som verkar ha bidragit med ledarskap i truppen. Rodic var nog faktiskt rätt tongivande (trots sin egna saga med Foyston), Mattis pratade mycket, David Seger. Lukas och Tatu pratade en del. Aliev verkade ta mycket ton. Jag bygger det här delvis på det vi kan se runt matcher, men även på Öster inifrån som väl ger den bästa bilden av omklädningsrummet som vi får utifrån. Wallinder verkar ha snackat en hel del. Poängen är: väldigt många av de jag tyckte bidrog med ledarskap är borta i år. Det är ett mycket stort tapp. Folsson verkar vara en spelare med den typen av snack i sig, men han är ju ny. Starke är nog en jäkligt bra kille och i teorin en bra kapten, men jag tycker det är lite oklart om han verkligen håller på den här nivån. Jag ska inte döma ut honom efter omgång 1, men jag tycker det sett skakigt ut under försäsongen, och målkonflikten i att vi "måste" spela Starke om han är kapten, trots att han kanske inte förtjänar speltid över de andra, är svår.
Mycket spekulation, men min poäng är att jag inte tror att vi tappat jättemycket i kvalitet, jag tycker vi gjort hyfsade värvningar och prioriteringar, men hur man än vänder på det har vi en ganska annorlunda trupp, och det tär nog mest på gruppdynamiken och ledarskapet. Vi har förlorat mycket av det lite trubbiga - men ack så viktiga - begreppet karaktär i truppen. Det oroar mig.